Solpaneler och IMD-el

Nu är arbetet med att installera solpaneler klart. Anläggningen är godkänd och onsdagen den 14 september 2022 startade vi upp vår nya anläggning. Första eftermiddagen producerades ca 80 kWh på ca 4 timmar, men produktionen beror ju på väder och antalet soltimmar. Det mesta av elen vi producerar går till de gemensamma anläggningarna som el till trappuppgångar, tvättmaskiner, bastu, mm. Du följa produktionen på de digitala anslagstavlorna. Blir det överskott på el så säljer vi den vidare till Göteborg Energi.

I mars 2020 byttes alla mätare som var kopplade till respektive lägenhet ut. Det innebär att föreningen står för elabonnemangen, vi har endast två fasta avgifter till föreningen och kostnaderna per kilowattimme (kWh) fördelas månadsvis till respektive bostadsrättshavare. Detta var första steget i vårt arbete att ta vara på solenergin och anlägga solpaneler på hustaken under 2022. Nästa steg, när det blir ekonomiskt lönsamt, blir att möjliggöra batterilagring av elen. Detta är för kostsamt idag, men i snar framtid kan det bli verklighet för oss. Så istället för att sälja vidare överskottsel, kan vi lagra och använda den själva. Men vi hoppas att det inte blir allt för långt fram i tiden.

Vårt nuvarande elavtal tecknade vi i juni 2020 med Din El, ett treårsavtal, vilket med amorteringar för de nya mätarna, fasta avgifter, skatt mm ger ett totalpris på 1,35kr/kWh. I januari 2021 höjdes nätavgifterna med 0,28kr/kWh, vilket ger ett nytt pris per kWh på 1,63. Elpriset förhandlas om våren 2023. Vi får alltså njuta av den låga tariffen fram till dess....
Alla bostadsrättshavare har i sina brevlådor fått en inloggningsadress med lösenord till Insight.ecoguard.se. Där skriver du in användarnamn, lösenord samt domän (vilket är HSB brf Slottet). Då kan du följa din elförbrukning över tid, senaste 24 timmarna, månadsvis eller årsvis. Man kan se det i kWh eller i kronor. Styrelsen har följt upp installationen och nu verkar alla mätare fungera som tänkt. Om du har funderingar på detta kan du höra av dig till styrelsen via postbox@brfslottet.se
Solpaneler installeras på Miraallén 21-25