Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Betaltjänster

I snart hundra år har HSB varit bostadsrättens främsta företrädare. Den kooperativa modellen har stått som garant för tryggheten och långsiktigheten i våra investeringar och satsningar. 100 år är en lång tid och mycket har hänt sedan vi för första gången satte spaden i jorden. Men vår omsorg om och service till våra bostadsrättsföreningar är i stort sett den samma då som nu; fastighetsförvaltning i världsklass i samverkan med våra medlemmar och kunder.

För att överleva som organisation i 100 år måste man driva en utveckling samtidigt som man är lyhörd för omvärldens förändringar. Förändringar som ibland går långsamt och organiskt, ibland implementeras snabbare. Efter finanskrisen i slutet av 2000-talet beslutades om en ökad reglering av finansmarknaden. Syftet var dels att minska riskerna i de finansiella systemen och bland deras aktörer; t.ex. banken och finansinstitut, dels att öka konsumentskyddet men också att öka insynen i vart pengar tar vägen och vem som i slutändan använder dem till vad?

För HSB innebar de nya reglerna att verksamheten för betaltjänster blev tillståndspliktig hos Finansinspektionen. Och HSB ansökte och beviljades tillstånd för att även fortsättningsvis få tillhandahålla betaltjänster mot kund.

HSB är mycket måna om att alltid tillhandahålla ett attraktivt tjänsteutbud och god service till våra kunder. I den andan har vi inom HSB tagit nu nästa steg i vår utveckling och bildat ett gemensamt bolag förbetaltjänster, HSB Finansstöd AB. Genom att vi samlar våra betalflöden i ett och samma bolag är vi resurseffektiva med våra medlemmars pengar samtidigt som vi ytterligare kan förbättra vårt erbjudande till er som kund och garantera en trygg och säker hantering av era pengar. 

  1. Vad innebär förändringen för oss som kund?
    För er som kund betyder inte förändringen så mycket rent praktiskt. Ni kommer att få information om att ni behöver skriva ett tilläggsavtal till ert befintliga administrativa avtal avseende betaltjänster med HSB Finansstöd AB samt ett tilläggsavtal för inlåningsverksamhet med HSB Landskrona. Även kundens nuvarande plusgirostruktur kommer att avslutas. Det är det som sker rent formellt.

  2. Blir det några praktiska förändringar för oss som kund?
    HSB samordning av betaltjänsterna kommer inte att innebära några praktiska förändringar för er som kund. HSB Landskrona kommer att fortsätta att sköta er förenings ekonomi på samma sätt och med samma ekonom/förvaltare som vanligt. Den verkliga förändringen sker istället i våra interna, administrativa flöden, HSB får bättre förutsättningar att leverera säkra och trygga tjänster för betalningar och Finansinspektionen kommer att fortsätta att granska vår gemensamma verksamhet. Genom det kan ni vara ännu tryggare i att era pengar används till det som det var tänkt att de skulle göra, och inget annat. 

  3. Vad händer om vi som kund inte skriver på avtalen?
    Om ni inte vill skriva på avtalet om betaltjänster eller inlåning kommer HSB inte att kunna erbjuda er bostadsrättsförening betaltjänster längre. Det är ett formellt krav att dessa avtal måste upprättas.

  4. Kommer det att kräva ett extra styrelsebeslut?
    Det innebär inte något nytt avtal och därför krävs inget styrelsebeslut. Det innebär heller inga extra kostnader för kunden eftersom det utgår från det befintliga förvaltningsavtalet.

  5. Vem ska vi kontakta om vi har några frågor?
    Om ni har några frågor om uppdateringen av avtalen så kontakta gärna Charlotte Hartvig