Introduktion Brf. Måran 2

Brf. Måran 2 ägs av föreningens medlemmar och förvaltas genom den styrelse som väljs vid den årliga föreningsstämman. Verksamheten bedrivs enligt självkostnadsprincipen, det vill säga utan vinstintresse.

Föreningen består av två flerfamiljshus med sammanlagt 119 lägenheter belägna utefter Västra Nobelgatan och Gustavsgatan. Husen byggdes under slutet av 1980-talet. Föreningen har en stor parkliknande innergård med pergola och möjligheter till samvaro och aktiviteter när vädret så tillåter. Föreningen äger den egna tomten vilket innebär att Mårans medlemmar slipper höjningar av tomträttsavgälden och också har rådighet över fastigheten.

Att bo i bostadsrätt

När du köper en lägenhet i en bostadsrättsförening köper du rätten att bo i lägenheten. Den som äger lägenheten och fastigheten är bostadsrättsföreningen. När du köper en lägenhet ansöker du samtidigt om medlemskap i föreningen. Lägenhet får inte användas för annat ändamål än det som anges i upplåtelseavtalet. Uthyrning av lägenhet eller avsevärd förändring av lägenheten kräver alltid styrelsens medgivande.

Underhållsansvar

Som bostadsrättsinnehavare har du själv ett stort underhållsansvar för din lägenhet. Mer om detta kan du läs om i Vem ska underhålla bostadsrätten

Bostadsrättsinnehavarens underhålls- och vårdnadsplikt av lägenheten förutsätter att föreningen ges möjlighet att kontrollera att detta genomförs på ett korrekt sätt. Föreningen har därför, i vissa fall, rätt att få tillträde till lägenheten när det gäller kontroll av till exempel utförda reparationer. Likaså när det gäller att utföra reparationer eller kontroller som ligger på föreningens ansvar, till exempel kontroll av ventilation.

Föreningen är skyldig att tillse att bostadsrättsinnehavaren inte besväras mer än nödvändigt när föreningen måste få tillträde till lägenheten.

Att trivas tillsammans

Ett flerfamiljshus är ett samhälle i miniatyr. När många ska leva och samsas behövs vissa regler för att vi alla skall trivas tillsammans. Förutom vissa bestämmelser som finns i Bostadsrättslag 1991:614 och Lag om ekonomisk förening 1987:667 har föreningens styrelse fastställt vissa riktlinjer som gäller Brf. Måran 2.

Då det gäller behandling av personuppgifter följer vi GDPR (The General Data Protection Regulation). Du kan läsa mer om denna på https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/.