Månadsavgiften

I en bostadsrättsförening hyr vi inte lägenheten och därför pratar vi inte om hyror. Istället använder vi begreppen årsavgift och månadsavgift.

Det är bostadsrättsföreningens styrelse som beslutar hur stor årsavgiften för lägenheten, garage- och parkeringsplatsen ska vara. Årsavgiften ska täcka de gemensamma kostnaderna, till exempel fastighetsskötsel, reparationer, uppvärmning, sophämtning, administration och inte minst, föreningens lånekostnader. Den avvägs så att den motsvarar lägenhetens andel i den ekonomiska föreningen som i detta fall också är en bostadsrättsförening. Föreningens största kostnad är ränta på lån följt av driftkostnader och underhållskostnader för fastigheten.

Avgiftsavierna skickas ut kvartalsvis och kommer till dig i mars, juni, september och december. Det är viktigt att du använder rätt inbetalningskort/avi med rätt OCR-nr för varje månadsinbetalning. Vill du slippa betala extra för utskick av avier så kontakta HSB eller din bank så att du får dem digitalt eller som autogiro.

Månadsavgiften ska betalas i förskott senast den sista vardagen i månaden. Om du betalar din månadsavgift för sent riskerar du att drabbas av dröjsmålsränta och inkassoavgift. Cirka en vecka efter förfallodagen skickas en påminnelse ut till de medlemmar som inte betalat. En påminnelseavgift tillkommer. Av påminnelsen framgår också dröjsmålsräntan samt gällande referensränta enligt räntelagen. Om du ändå inte betalar får du efter ca tre veckor ett inkassokrav och då tillkommer även en inkassoavgift. Uteblir månadsbetalningen kan din rätt till lägenheten förverkas och lägenheten läggas ut till försäljning, det vill säga du kan riskera att bli av med lägenheten!