Styrelse, revisorer och valberedning

Styrelsen arbetar med ansvar gentemot Lag om ekonomisk förening, Lag om Bostadsrättsförening samt föreningens fastställda stadgar. De bostadsrättsföreningar som ingår i HSB:s organisation måste anta HSB:s normalstadgar (se länk nedan) där det beskrivs vilka krav som ställs på föreningen.

Enligt lagen måste en bostadsrättförening ha en styrelse och en ordförande. Om en förening inte får ihop en styrelse tvingas föreningen till likvidation (upplösning). I så fall kan fastigheten komma att säljas som en hyresfastighet och därmed skulle många riskera att bli av med sitt kapital, det vill säga den insats man betalat.

Styrelsen har det direkta ansvaret för ledning, förvaltning och skötsel av bostadsrättföreningen. Styrelsen har enligt stadgarna att besluta om avgiften.

Medlemmarnas inflytande i bostadsrättsföreningen utövas i första hand genom föreningsstämman som är föreningens högsta beslutande organ. Ordinarie föreningsstämma hålls en gång per år. Vid behov kan extrastämma hållas. Vid föreningsstämman väljs bland annat ledamöter i styrelsen, revisorer och valberedning. Som stöd i arbetet finns även en särskild teknisk kommitté.

Har du frågor, synpunkter, förslag, kritik eller annat du vill framföra till vill vi att du mejlar eller lägger en lapp i expeditionens brevlåda. Är det akuta saker så går det även att ringa.

Alla aktuella namn och kontaktuppgifter till styrelsen, revisorer, valberedning mm finns på vår hemsida under rubriken Kontakt. Uppgifter till styrelsen finns även på anslagstavlan i trapphusets entré.