Vad händer sen

Vad gör Rapid Säkerhet?
Rapids larmcentral skickar personal till adressen och kontakter styrelsen. Tillsammans med medlem från styrelsen görs ett besök hos den störande där man upplyser denne om att det inkommit ett larm om störning från hans/hennes lägenhet.

Personal från Rapid upprättar en störningsrapport som sedan skickas till styrelsen.
Vid en konstaterad störning debiteras den som stör för utryckningen.
Avgiften idag (april 2017) är 1800 kr.

Vad gör styrelsen vid störning
Styrelsen följer upp inkomna störningsrapporter och tar kontakt med de inblandade för att reda ut vad som ligger till grund för rapporten. Styrelsen är skyldig att agera vid störningar som vi får kännedom om.

Vid upprepade störningar från samma medlem eller om störningen bedöms som allvarlig kontaktas jurist hos Alektum Group som är föreningen behjälplig med att upprätta en så kallad rättelseanmodan.

Om inte omedelbar rättelse sker kommer bostadsrättsföreningen vidta de åtgärder som erfordras för att säga upp den störande från sin lägenhet.

UPPSÄGNING
Om störningarna fortsätter kan det leda till att bostadsrättsinnehavaren sägs upp från lägenheten och tvingas flytta. Uppsägning kan endast ske om inte bostadsrättinnehavaren ändrar sitt beteende.

AVHYSNING
Om bostadsrättsinnehavaren inte accepterar avhysningen lämnas ärendet vidare till Kronofogden. Då måste styrelsen kunna bevisa vilka störningar som har legat till grund för avhysningen. Det är då som inkomna störningsrapporter kommer till användning.

INFORMERA
Styrelsen är enligt lagskyldig att informera de sociala myndigheterna om den enskildes situation innan en uppsägning får ske. Bostadsrättsinnehavaren blir då kontaktad av sociala myndigheter.