Allmänna frågor

När hålls årsstämma?

Den ordinarie stämman hålls en gång om året. Stämman ska normalt hållas inom sex månader efter utgången av föreningens räkenskapsår. Extra stämma hålls när styrelsen anser att det finns skäl till det. Sådan stämma ska också hållas när någon av revisorerna eller 1/10 av samtliga röstberättigade medlemmar skriftligen begär det.

Kan en medlem begära att en fråga tas upp på stämman?

Inför den ordinarie stämman har medlemmarna möjlighet att begära att ett visst ärende ska behandlas. Det gör man genom att lämna in en skriftlig motion till styrelsen. Motionen måste ha lämnats in före en viss tidpunkt som anges i föreningens stadgar. En motion bör innehålla ett förslag till beslut som bör vara motiverat.

När måste kallelse till stämman ske?

Kallelse till den ordinarie stämman ska ske tidigast fyra veckor och senast två veckor före stämman.
Kallelse till en extra stämma kan ske tidigast fyra veckor och senast en vecka före stämman.

Hur ska medlemmarna få del av kallelsen?

Kallelse till stämma kan ske genom ett anslag i trapphuset eller på annat lämpligt ställe inom fastigheten.
Kallelse kan även ske genom brev till bostadsrättshavarna.

Vad innehåller kallelsen?

Kallelsen anger alla de ärenden som ska tas upp för beslut på stämman. I kallelsen tas även motioner från medlemmarna med. Stämman får inte fatta beslut i andra frågor än de som är upptagna i kallelsen eller föreningens stadgar.

Kan en medlem vara med och bestämma utan att gå på stämman?

Beslut fattas av de som är närvarande vid en stämma. Har man inte möjlighet att själv vara med kan man låta ett ombud närvara i sitt ställe. Som ombud kan man välja sin make/maka, registrerad partner eller sambo, ett syskon, en förälder eller ett barn. En annan medlem i föreningen, t.ex. en granne, kan också vara ombud för dig. Man kan bara vara ombud för en person.
Ombud ska ha med sig en skriftlig fullmakt. Fullmakten ska dateras och den gäller högst ett år från utfärdandet.

Får medlemmarna ta med sig någon till stämman?

Man har rätt att ta med sig ett biträde till stämman. Biträde kan vara någon av de personer som man också kan välja som ombud.