Styrelse

I en bostadsrättsförening ska det finnas en styrelse som ansvarar för den löpande verksamheten.

Styrelsen i Brf Berguven

Ordförande                                 Annika Sjöström                            Ett år kvar

Vice ordförande                         Martin Thygesen                            Ett år kvar

Sekreterare                                 Ivana Gligorijevic                           Två år kvar

Ledamot                                      Alexander Spitalsky                       Två år kvar

Ledamot                                      Armend Muslijaj                             Två år kvar

Suppleant                                    Jihad Adas                                      Ett år kvar

HSB representant                     Bengt Skånhamre

Styrelsen kan kontaktas via mail: service@abds.se eller via kontaktformuläret.

Styrelseledamöterna

Bostadsrättsföreningens styrelse ska bestå av minst tre ledamöter. Styrelsen utses av föreningsstämman.

Styrelseledamöterna och suppleanterna ska

- vara minst 18 år

- normalt vara medlemmar i föreningen om inte annat är bestämt i stadgarna

- inte vara försatta i konkurs, ha näringsförbud eller ha förvaltare enligt 11 kap§ föräldrabalken

Styrelseordförande

Styrelsen ska utse en styrelseordförande. Han eller hon leder arbetet i styrelsen, bevakar att styrelsen sköter sina arbetsuppgifter och ser till att styrelsesammanträden hålls.

Välja styrelse

Styrelseledamöterna ska väljas för att verka en viss tid, en mandatperiod. Denna löper i regel fram till slutet av nästa ordinarie föreningsstämma och får vara maximalt fyra räkenskapsår. En styrelse kan bli omvald för en ny mandatperiod. Om styrelseledamöterna inte kan fullfölja sina uppgifter, är det styrelsesuppleanterna som går in i deras ställe. Detta sker, om inte annat är beslutat, efter styrelseordförandens bestämmande.

Styrelsens ansvar

- beslutar om firmateckning

- kallar medlemmarna till föreningsstämman

- företräder föreningen