Utförda underhåll och åtgärder

Styrelsen i Rosenvång 2 arbetar tillsammans med HSB för att upprätta och följa en underhållsplan på löpande fem år. Genom åren har föreningen gjort ett flertal åtgärder och förbättringar. Nedan är några av de större ingreppen vi gjort.

År 1999 genomförde föreningen ett stort ROT-projekt där vi bland annat drog om all el, renoverade tvättstugorna, bytade den yttre fönsterramen från trä till aluminium, bytade ut entrédörrarna och installerade porttelefoner och trapphusen målades.

Vår lummiga trädgård anlades med hjälp av en trädgårdsarkitekt under samma period. Här finns grillplatser, lekplats, en damm och stora grönytor för medlemmarna att nyttja.

Alla lägenheter är försedda med säkerhetsdörrar.

Vid en extra stämma hösten 2011 beslöt vi att bygga om vår kolkällare till en gemensam yta. Här finns vår föreningslokal som våra medlemmar kan hyra samt ett gemensamt gym.

Vid en extra stämma våren 2014 beslöt vi att bygga en övernattningslägenhet i ett av våra husblock. Lägenheten är 2 rum med pentry/WC och kan hyras av medlemmar.

2015 renoverades samtliga tak och fasader samt sett över ventilationsrör till samtliga lägenheter.

Under 2018 beslutades på stämma att föreningen skulle köpa loss engränsande butikslokal på Älggatan. Stämman beslutade sedan gemensamt att omvandla lokalen till en hyreslokal som under 2019 renoverats för att hyresgästanpassas till Fäktföreningen Gripen.

2019 renoverades skyddsutrustningsförvaring i samtliga huskroppar. Under året byttes även  värmeväxlarna som förser våra lägenheter med värme ut i samtliga fastigheter.

Våren 2020 upprustades föreningens lekplats.

Hösten 2021 upprustades föreningens tvättstugor med nya tvättmaskiner och nya fläktar i torkrummen.

Våren/sommaren 2022 påbörjades en dagvattenseparering i föreningens fastigheter. Separeringen blev klar september 2022.

Hösten 2022 installerades nya nödskyltar i föreningens källargångar.

I januari 2023 påbörjades ett arbete med att se över fastigheternas stammar. Arbetet kommer att avslutas under hösten 2023.

I februari 2023 anslut sig föreningen till individuell mätning och debitering (IMD) av el.

Kommande, beslutade, underhåll:

Tidigast hösten 2023 planeras byte till Led-armatur i källare. Led-armatur har prövats i en huskropp med lyckat resultat. Därför planeras byte i samtliga kvarvarande huskroppar.