Trivselregler för Brf. Vega

På förekommen anledning och önskemål från medlemmar har vi uppdaterat våra trivselregler för föreningen som utgår ifrån våra stadgar. Vid tvist är det föreningens stadgar som gäller. Stadgarna kan du hitta på vår hemsida Brf Vega, Svedala. Genom att försöka hålla sig till dessa trivselregler kan man förebygga många missförstånd, men i grund och botten är det dialogen grannar emellan som skapar trivsel.

• Lägenhet eller övrigt föreningsutrymme får ej användas för annat än avsett ändamål.

• Källardörrar ska alltid hållas låsta.

• Balkonglådor ska placeras på insidan av balkongräcket.

• Dörrmattor får ej placeras ute i trapphuset pga brandrisk.

• Lämna gemensamma ytor som fritidslokal/ träningslokal så som du själv vill finna dom.

• Bröd får ej kastats ut på marken för matning av fåglar, detta på grund av att det kan dra till sig skadedjur.

• Hundar och katter får ej vistas lösa i trappor eller på gårdsplan. Ägaren ansvarar för att djuren inte för oljud eller förorenar på föreningens område.

• Vid eventuell andrahandsuthyrning måste styrelsen tillfrågas och uthyrning får ske i upp till två år.

• Föräldrar ansvarar för sina barn när de leker på föreningens område.

• Efter klockan 22.00 bör man visa extra hänsyn gällande duschning, musik och andra höga ljud, som kan störa dina grannar.

• Meddela gärna dina grannar om du tänker ha fest, då visar du respekt mot dina grannar.

• Renoveringar kan göras på vardagar samt lördagar mellan klockan 08.00-20.00.

• Inga större renoveringar får ske på söndagar samt röda helgdagar.

• Du som medlem ansvarar gentemot föreningen för de entreprenörer du anlitar. Du bör även informera grannar och vicevärden vid större renovering.

• All avstängning av vatten, el eller annat ska anmälas och utföras av vicevärden.

• Vid installation av disk-tvättmaskin i lägenheten ska detta göras fackmannamässigt. Vattenskador relaterade till disk- och tvättmaskin är det bostadsrättsinnehavaren som är betalningsskyldig.

• Vattenkranar får icke lämnas öppna, även om vattnet är avstängt. Var sparsam med vattnet. Fel på vattenkranar, wc eller läckande rör ska anmälas till vicevärd.

MVH Styrelsen