Om Föreningen

Välkommen till Ankarkronan

Bostadsrättsföreningen Ankarkronan i Luleå är ett bostadsområde som initierades och projekterades av HSB i början av 60-talet. Vårt bostadsområde är beläget mellan Mjölkuddskyrkan och Mjölkuddens affärscentrum. Vårt bostadsområde omfattar adresser från Mjölkuddsvägen 165 - till och med 269.

Du känner igen vårt område bl a annat våra vita fasader, klädda med vitt mexitegel, som f ö importerades från Polen, och våra platta tak. Det sistnämnda karaktäristiskt för byggnader från 60 - talet. I vårt område finns fortfarande kvar en del av de gamla tallarna som fanns här innan byggnation 1963-1965.I samband med byggnation planterades bl a lönnar och pelaraspar (de sistnämnda importerades från Ryssland). Pelarasparna bildar bl a en mycket vacker allé som sträcker sig genom hela vårt område. Vårt område är mycket barnvänligt med stora innergårdar, alla utrustade med lekområde och generösa gräsytor.

Brf Ankarkronan
    20221012_8596.jpg