Styrelsens uppdrag

Styrelsen bör bestå av personer som har vilja och möjlighet att aktivt verka i föreningen samt även bedöms som omdömesgilla och ansvarsfulla. Annat värdefullt är ifall ledamoten dessutom äger talang, kompetens, erfarenhet och skicklighet inom områden som främjar föreningen och dess utveckling.

Styrelsearbetet innebär:

att ordförande leder styrelsen, verksamheten samt dess utveckling. Att viceordförande tar reda på allt som händer och är på gång att hända inom föreningen för att därigenom kunna ersätta ordförande vid dennes frånvaro.

att studieorganisatören tar initiativ till studie- och fritidsaktiviteter samt uppmuntrar medlemmar/boende till deltagande. Att sekreteraren skriver protokoll samt håller reda på vad som hänt på tidigare sammanträden, t ex vet vilka ärenden som är bordlagda.

att vicevärden ser till att verkställa styrelsens beslut samt  service till medlemmarna fungerar tillfredsställande. Vicevärden sköter även det administrativa arbetet inom föreningen.

att var och en inom styrelsen ständigt kritiskt granskar vår verksamhet samt kommer med idéer och förslag till förändring och utveckling. Dessutom ställer upp och tar ansvar för att arbeta med ärenden som kräver; utredning, utarbetandet av egna förslag som skall föredras inför styrelsen, planering, förberedelse, genomförande samt uppföljning.

att ställa upp och att var och en efter egen förmåga agerar och vid behov även praktiskt arbetar för att underlätta föreningens, fastighetsunderhåll, service, tillsyn/kontroll samt fastighetsskötsel. Detta när av olika anledningar ordinarie organisation ej fungerar eller räcker till och det bedöms som praktiskt och/eller ekonomiskt lämpligt.

att samtliga agerar på ett föredömligt sätt i sin roll som styrelseledamot vilket bl a innebär att visa respekt för medmänniskan och hennes integritet. Respektive ledamot bör agera efter mottot, "lev som du lär" dvs, handla och beté dig så, att såväl föreningens mål lättare uppnås som att fastställda normer bekräftas och förstärks.

att alla ledamöter respekterar demokratiska beslut och arbetar aktivt för deras förverkligande även när dessa inte sammanfaller med egna behov, intressen och önskningar.