Det här är brf Esplanaden!

Brf Esplanaden ligger vid Rådhusesplanaden, Umeås paradgata som går mellan järnvägsstationen och Rådhustorget. Föreningen har två fastigheter med var sin trappuppgång, Rådhusesplanaden 16A och Rådhusesplanaden 16B. Föreningens organisationsnummer är 794000-0958.

Brf Esplanaden ligger nära nog så centralt man kan komma i Umeå. Hela centrums utbud av butiker, nöjen, restauranger mm ligger inom bekvämt gångavstånd. Här några exempel: närmaste livsmedelsbutik finns bara 50 meter bort, till järnvägsstationen tar det två minuter att gå, till Norrlandsoperan tre, till Umeå Folkets hus Idun fyra, till badhuset Navet fem och till kulturhuset Väven sju (alla tidsuppgifter från Google Maps).

Brf Esplanaden grundades 1963 som den sista av tre bostadsrättsföreningar i de nya husen vid Järnvägstorget och Rådhusesplanadens början. Redan 1951 hade stadsfullmäktige godkänt planerna på byggandet av åttavåningshus vid Järnvägstorget, men Byggnadsstyrelsen ansåg att så höga hus var olämpliga i en stad med en i övrigt så låg bebyggelse och detaljplanen, som godkändes 1952, medgav bara sexvåningshus med vindsvåning. De arkitekter som ritade husen var Jan Thurfjell och Carl Grandison.

Den första etappen i det stora nybyggnadsprojektet vid Järnvägstorget blev brf Hede som omfattar husen till höger om Järnvägstorget och Rådhusesplanaden, sett från järnvägsstationen. Etappen färdigställdes under 1954 och huset kallades till att börja med Larco-huset och senare Spektrum-huset. Året därpå öppnade Restaurang Bågen i de lokaler där f n Köksbaren finns.

Härnäst kom byggandet av den fastighet längs Järnvägsallén, som blev klar 1958 och som ägs av Brf Minnet. Därefter byggdes Brf Bågen, som färdigställdes 1961, på Järnvägstorgets vänstra sida. Brf Esplanaden blev sedan den sista etappen av byggandet vid Järnvägstorget och färdigställdes 1965.

Brf Minnet, Bågen och Esplanaden har en gemensam innergård som förvaltas av en samfällighet, Minnets samfällighetsförening.

Såhär såg Rådhusesplanaden ut på 1940-talet, sedd från en plats ovanför Järnvägsstationen. Där brf Esplanaden och de andra husen vid Järnvägstorget nu ligger fanns ingen bebyggelse. Klicka på bilden för att se den i full storlek!