Fakta om föreningen

Brf Esplanaden består av två huskroppar, Rådhusesplanaden 16A och 16B, båda med utgång direkt mot gatan.

I föreningen finns 36 bostadsrättslägenheter, som fördelas enligt följande:

14 st två rum och kök (32,5-58 kvm)
5 st tre rum och kök (101-105 kvm)
5 st fyra rum och kök (86-115 kvm)
9 st fem rum och kök (111-136 kvm)
2 st sex rum och kök (105-133,5 kvm)
1 st sju rum och kök (144,5 kvm)

Ovanstående gäller den ursprugliga rumsfördelningen. I vissa fall har mellanväggar tagits bort i samband med renoveringar och den verkliga rumsfördelningen är därför annorlunda, t ex att fem rum och kök blivit fyra rum och kök. Eftersom de båda huskropparna ritades av olika arkitekter har lägenheterna i 16A och 16B olika planlösningar.

Som en kuriositet kan nämnas att insatserna när föreningen bildades varierade mellan 9460 kr som lägst och 31820 kr som högst.

Förutom bostäder finns i föreningens fastigheter också ett antal lokaler för näringsidkare med blandade verksamheter. Dessa företag finns för närvarande i dessa lokaler: ABF, Upnorth´s kontor (fr o m november 2023), textilstudion KASAM, tandläkare Ann-Charlotte Wallin, Pianisten, Hälsoanalysen, Exit företagspartner, advokat Annika Bern samt Hudnu.

Vidare finns i källaren till 16B en lokal där Umeå Kampcenter håller till. Kampcenter bedriver verksamhet inom kickboxning, jujutsu och brasiliansk jiujitsu (också känd som Gracie Barra).

Föreningens ekonomi är stabil, med mycket låg upplåning (under 2000 kr per kvadratmeter) och låg månadsavgift (2023 cirka 5100 kr för en fyrarummare på 115 kvadrameter). I månadsavgiften ingår internet, tv och fast telefoni från Com Hem.

Föreningen har de senaste åren (2016-2019) genomfört ett antal större renoveringsprojekt (bl a relining av avloppssystem, renovering av fasaden mot gatan och renovering av balkongerna) och styrelsens bedömning är att det inom den närmaste åren inte ska finnas behov av några större projekt.

Föreningen disponerar 36 platser i det garage som finns på innergården, med infart från Vasagatan. Garageplatserna har en egen kö som administreras av vicevärden. Från och med oktober 2023 är månadsavgiften för en parkeringsplats 975 kr.