BYGGLOVSFÖRFARANDE

HSB brf Brunnby är en bostadsrättsförening med lägenheter-bygglovsfrihet råder ej Bostadsrättslägenheterna kan inte jämföras med egenägda villor.

Bostadsrättsföreningen är fastighetsägare där alla medlemmar är delägare.

Fastighetsägaren (=styrelsen, som representerar alla delägare) har ansvar för fastigheten och kringmiljön.
Föreningens mark har en viss byggkvot – som inte får överskridas.

Vad du behöver göra för att få bygglov:

1. Medlem lämnar en skriiftlig förfrågan till styrelsen, en ansökan om att söka bygglov. En ritning över tilltänkt projekt ska bifogas ansökan.

2. Bygglovsansökan ska behandlas vid ett styrelsemöte. Styrelsen bifaller eller avslår ansökan.

3. Vid bifall av bygglovsansökan undertecknar firmatecknare (två st).

4. Original av dokument lämnas tillbaka till medlem.

5. Kopia av dokument lämnas tillbaka till medlem.

6. Medlem skickar själv sina handlingar till kommunens Byggnadsnämnd och ansöker om bygglov.

7. Vid ett godkännande från Byggnadsnämnden kommer ett beslut till medlem och styrelsen    (representant för fastighetsägaren).

8. Beslut och kopia på detta ska fogas till "Lägenhetspärm"

9. Grannar och fastighetsägare (styrelsen) kan överklaga Byggnadsnämndens beslut inom tre veckor.

10. Förfarande som beskrivs ovan gäller vid: Nybyggnationa av altan/uterum, inglasning och ändring av befintlig altan/utrerum.

Styrelsen.