Att bo i HSB brf Brunnby

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars huvudändamål är att på obegränsad tid upplåta bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar.

Vad menas med en bostadsrätt?

Begreppet bostadsrätt används ofta i dagligt tal för att beteckna den lägenhet man har. Men det är viktigt att komma ihåg att när man köper en bostadsrätt köper man ingen fysisk lägenhet eller någon andel i en fastighet, utan endast en rätt att nyttja en viss lägenhet. Det innebär att man tillsammans med sina grannar är medlem i en ekonomisk förening som äger fastigheten och därmed också lägenheterna. Man är själv med och äger huset man bor i. Allt från lägenheterna, de gemensamma utrymmena och eventuell utemiljö. Att bo i en bostadsrättsförening innebär att man tillsammans med andra får möjlighet att utveckla sitt boende på bästa sätt. Eftersom man inte hyr sin lägenhet i en bostadsrättsförening betalar man heller inte någon hyra. Man betalar istället en avgift, vilket oftast benämns månadsavgift, som är till för att täcka de gemensamma kostnader föreningen har.

När man köper en bostadsrätt måste man söka medlemskap i bostadsrättsföreningen och det är styrelsen som godkänner nya medlemmar. En överlåtelse blir giltig först när medlemskap har beviljats. Om styrelsen inte skulle godkänna ett medlemskap kan frågan prövas i hyresnämnden. Styrelsen kan inte neka medlemskap utan att ha mycket goda skäl för det.

Vem äger bostadsrättsföreningen?

En bostadsrättsförening ägs alltså gemensamt av dess medlemmar. En missuppfattning som ibland råder är att någon annan (t.ex. HSB) äger föreningen. Så är inte fallet utan det är vi medlemmar i HSB brf Brunnby som äger föreningen gemensamt och ansvarar för att den fungerar.

HSB brf Brunnby är i sin tur medlem i HSB Östergötland och på det sättet drar nytta av att tillhöra en stor rikstäckande förening som arbetar för sina medlemmars intressen i bostadspolitiska frågor, gemensamma avtal, rabatter mm. Det är även HSB Östergötland som sköter vår administration, samt utför några andra tjänster som föreningen har avtalat om. De ger även stöd i form av utbildningar och information till styrelsemedlemmarna, så styrelsen kan göra ett fullgott arbete.

Vem ansvarar för vad?

En av skillnaderna som är speciella för en bostadsrätt i förhållande till andra boendeformer är att bostads-rättsföreningen och bostadsrättsinnehavaren delar på ansvaret.