Historik

Härden ligger i Skarphagen, Norrköping. Skarphagen har fått sitt namn efter torpet Skarptorp som var skarprättarens bostad. I slutet av 1800-talet avstyckades tomter till Norrköpings arbetarkolonier. Området ansågs ofruktbart med ängsmarker och kala bergshällar. Delen där Härden är beläget kallades "Lergärdet" på grund av den sanka marken. Trots detta har det funnits flera trädgårdar med mycket fruktträd och bärbuskar. Under början av 1900-talet påbörjades bebyggelsen så smått. Under 1940-talet drogs kommunalt vatten fram och vägarna rustades upp. Den verkliga stadsbebyggelsen började här inte förrän efter 1958 då stadsplaneringen var klar och gator, vatten och avlopp ordnats.

Större händelser i Brf Härdens historia
1962/63 byggdes Härden på det som tidigare kallades Lergärdet.

1971 övergick Härden från att vara styrd av en förvaltningskomitté till en Bostadsrättsförening. Anledningen till att det dröjt så länge berodde på problem med att få lånehandlingarna godkända.

1977 installerades fjärrvärme

1985 byggdes ett antal kallgarage för att komplettera de varmgarage som finns i husen.

I slutet av 1980-talet bekläddes samtliga hus med fasadtegel. Samtidigt utfördes en genomgripande förändring av utemiljön och ett nytt låssystem installerades.

1989 byttes TV-antennerna mot kabel-TV.

I början av 1990-talet renoverades badrummen med nya ytskikt (plastmatta).

Balkongerna renoverades 1999 eftersom betongen hade börjat släppa.

2001 Bredband installerades (Telia) i samtliga lägenheter samt i vicevärdslokal och pannrum.

Under år 2001 gjordes en av källarlokalerna om till övernattningslägenhet. Bokning sker genom kontaktabrfharden@gmail.com

Sommaren 2002 gjordes två mopedrum om till cykelrum. Målningen och övriga arbeten utfördes av föreningens medlemmar.

Under hösten 2002 infördes kollektiv elmätning. Respektive bostadsrätts mätare plockades ned och överfördes till en gemensam mätare. Fördelningen av elkostanden görs via avgiften.

Relining; rengöring och beläggning av avloppsstammar och brunnar, utfördes under sommaren och hösten 2005

Byte av låscylindrar i samtliga lägenheter och förrådsutrymmen gjordes våren 2006

2008-2009 renoverades samtliga tvättstugor med nytt kakel och klinkers samt nya tvättmaskiner och torktumlare

2009-2010 utbyte till ny energisnål belysning på gårdarna samt till ny energisnål belysning med automatik i trapphus. Samtliga entrédörrar har fått kodlås.

2014-2015 byttes samtliga lägenhetsdörrar ut till nya säkerhetsdörrar

2020 fick föreningens fastigheter nya tak

2020-2021 installerades solfångare på taken

2021 fick samtliga garage nya portar med elmotor

2023 genomfördes omdränering av husen

Framtiden
Styrelsen har utarbetat en underhållsplan som underlag för framtida renoveringsbehov och anpassar budget och avsättning till yttre underhållsfond efter denna.