Trivsel

Att bo i lägenhet innebär att man alltid är omgiven av grannar, det medför ett ansvar att visa hänsyn.

Här är några enkla tips för att behålla trivseln i huset:

-Säg hej! Är du öppen och engagerad finns det många sätt att lära känna grannarna och göra boendet trivsammare.

-Ska du ha fest? Sätt upp lappar om det på anslagstavlan i trapphuset innan och knacka gärna på hos dina närmaste grannar för att berätta.

-Visa hänsyn. Tänk alltid på hur du själv skulle uppfatta ljud och lukter från grannarna.

-Följ de gemensamma ordningsreglerna i föreningen. Länk till ordningsreglerna hittar du längst ner på sidan.

Trivselregler

• Biltrafik - undvik onödig motorfordonstrafik på entrégatorna. Ge plats till sjuk- och handikapptransport
  • Parkering - endast på markerade parkeringsplatser
  • Rökning - visa hänsyn och rök gärna en bit ut från huset så dina grannar inte störs av oönskad lukt. Fimpar slängs aldrig på marken.
  • Mattpiskning och vädring av textilier - varje gård har en avsedd plats för att piska och vädra mattor och textilier. Sker självklart inte från fönster eller balkong av denna anledning.
  • Grillande - grilla ej med kolgrill på balkonger med tanke på brandrisk och obehag för grannar. Däremot finns möjlighet att använda de gemensamma grillar som finns i föreningen som ställs ut i ca v20 varje år. Nyckel till grillarna finns i tränings- och fritidslokalen på Lanhagsgatan 17.
  • Bad och dusch - sker i möjligaste mån på tider med hänsyn till grannarna
  • Parabolantenn - får ej monteras utanför husliv
  • Matning av fåglar - sker ej från fönster och balkonger. Tänk även på att bröd och liknande som kastas på gårdarna kan dra till sig råttor och möss
  • Tvätt av motorfordon - får absolut inte utföras inom området, läs kontrakt för garageplats
  • Trädgårdsgrupp - i föreningen finns boende som bildat en trädgårdsgrupp som ansvarar för delar av våra trivsamma trädgårdar.
  • Odla i pallkrage - på innergården Lanhagsgatan 17-25 finns möjlighet att hyra plats för odling. Kontakta administratör Angelica Persson för mer          information
  • Bikupor - På gaveln till Lanhagsgatan 25 har en av våra boende bikupor. Något som både är viktigt och till glädje för alla som odlar. Vill du veta mer kontakta styrelsen på kontaktabrfharden@gmail.com

Störande grannar

Upplever du att grannar stör och att det inte hjälper att prata med den som stör? Då ska du lämna in en störningsanmälan till styrelsen som kommer göra en utredning och medverka till att reda ut situationen. En störningsanmälan lämnar du in på något av följande sätt:

-Använd blanketten som du hittar längst ner på sidan och skicka till kontaktabrfharden@gmail.com eller skriv ut den och lägg i vicevärdsbrevlådan utanför Lanhagsgatan 11.

-Kontakta vaktmästaren eller admin vicevärd och be att få en pappersblankett att fylla i. Lämna blanketten i vicevärdsbrevlådan utanför Lanhagsgatan 11.

Bikupor som står på gaveln till Lanhagsgatan 25
    På gårdarna finns ställningar för att vädra och piska mattor och andra textilier