Välkommen till HSB

Pressinbjudan: Bostadspolitiskt samtal om tomträtt

30 augusti 2018

På måndagskvällen den 3 september arrangerar HSB Malmö ett bostadspolitiskt samtal om tomträtt. Ansvariga politiker och berörda bostadsrättsföreningar är inbjudna för att samtala om de kraftigt höjda markpriserna och villkoren för friköp av marken, när nu många äldre tomträttsavtal går ut för Malmös bostadsrättsföreningar.

Drygt 400 bostadsrättsföreningar i Malmö är byggda på mark som innehas med tomträtt och den förening som suttit med gamla avtal, och där markvärdet stigit kraftigt, kan det röra sig om mer än en fördubbling av avgiften. Vill föreningen friköpa marken måste den betala en summa som motsvarar hela marknadsvärdet, medan villaägare bara behöver betala hälften. HSB menar att det riskerar att skapa olyckliga och otydliga ekonomiska förutsättningar för föreningarna.

– Bostadsrättsföreningarna sitter fast i en rävsax som tvingar dem att ha kvar sin tomträtt, och istället höja avgifterna. Den höjda avgiften kan resultera i att föreningarna varken har möjlighet att renovera eller underhålla sina fastigheter. Istället är det pengar som går raka vägen in i den kommunala budgeten, säger Michael Carlsson, vd HSB Malmö.

Panelen består av:

• Andreas Schönström (S), ordförande tekniska nämnden
  • Håkan Fäldt (M), 2:a vice ordförande tekniska nämnden
  • Susanne Rikardsson, vd Fastighetsägarna Syd
  • Anders Lago, förbundsordförande HSB
  • Moderator är André Johansson, presschef HSB Riksförbund.

Media är välkomna att delta

När? Måndagen den 3 september klockan 19–21

Var? Malmö Live, Dag Hammarskjölds Torg 4, i Malmö

Drygt 100 personer har anmält sig till arrangemanget, av de 90-tal inbjudna HSB Malmö-föreningar med tomträttsavgäld.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en demokratiskt styrd organisation som ägs av 47 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Det gör oss till den tredje största regionala HSB-föreningen i Sverige.

Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter – totalt cirka 2 200 hyreslägenheter och 30 000 bostadsrättslägenheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Och tillsammans skapar vi det goda boendet.

bostadsrätt