Välkommen till HSB

Unga ledare utbildas i Biskopsgården

24 oktober 2018 I samarbete med Västra Hisingen basket driver HSB Göteborg sedan hösten 2016 en ledarskapsutbildning för unga i Biskopsgården, HSB Göteborg Academy. En del av programmet är basketträning kombinerad med läxhjälp och ikväll hjälper HSB Göteborgs vd Lars Göran Andersson ungdomarna med läxorna.

HSB Göteborg Academy består av två delar; dels en ledarskapsutbildning för personer i åldrarna 16 till 25 år, dels en kombinerad basketträning och läxhjälp för killar och tjejer mellan 8 och 15 år bosatta i Biskopsgården. Ikväll är det HSB Göteborgs vd Lars Göran Andersson som hjälper till med läxorna.

– Jag ser verkligen fram emot att få hjälpa ungdomarna att lösa sina skoluppgifter, det är viktigt både för de enskilda ungdomarna men också ur ett större perspektiv, att de ser att det finns vuxna som lyssnar och ställer upp, säger Lars Göran Andersson.

Framtida ledare
Den andra delen av HSB Göteborg Academy är ett ledarskapsprogram vars syfte är att verka för en positiv utveckling i Biskopsgården, ett område där många av HSB Göteborgs medlemmar bor. Tanken är att ta tillvara och utveckla unga människors ledarskapsförmåga – och i förlängningen bidra till ett mer inkluderade samhälle. Utbildningen består av sex till åtta träffar med studiebesök, föreläsningar och projektarbete. Sedan starten har cirka 50 ungdomar genomgått den terminslånga och kostnadsfria utbildningen.

– Det kommer alltid finnas ett behov av duktiga ledare och förebilder som kan inspirera och få saker att hända. Samtidigt vill vi dra vårt strå till stacken och göra vad vi kan för att stimulera en positiv utveckling i stadsdelen, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Kontakt med näringslivet
Ett av målen med HSB Göteborgs Academy är att skapa kontaktytor med näringslivet. Därför har flera personer inom ledande befattningar i olika företag ställt upp för HSB Göteborg Academy, bland annat Volvo Cars. Initiativet har redan nått åtskilliga av sina mål. Flera deltagare har fått anställning tack vare utbildningen. Det stora fokuset på personlig utveckling har även resulterat i en starkare självbild hos många av deltagarna, något som utvärderingen av utbildningen visat.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.