Välkommen till HSB

840 000 till bostadsrättsförening i Mariestad

05 december 2018 Tisdagen den 4 december stod det klart att HSB bostadsrättsföreningen Leverstad i Mariestad har fått ett stöd från Boverket på 840 000 kronor för att utveckla utomhusmiljön för de boende.

- Fantastiskt roligt, säger Andreas Paulsson, byggprojektledare på HSB i Nordvästra Götaland, och fortsätter: Vi har jobbat hårt för detta och för oss är hållbarhet, trygghet och omtanke några av de ord som ska genomsyra vår verksamhet, så det känns extra roligt att få vara med och bidra till detta.

I ansökan har bostadsrättsföreningen bland annat beskrivit att åtgärderna kring utemiljön ska bidra till: att skapa uteplatser där boende kan träffas, förbättrad belysning för att öka tryggheten, möjlighet till aktiviteter och en grönare utemiljö.

Marianne Blom, ordförande i bostadsrättsföreningen menar att stödet kommer bidra till ett lyft för de boende i området:

- Genom att skapa miljöer som bjuder in till umgänge kommer fler lockas att gå ut och träffas. Jag hoppas och tror att detta kommer leda till att vi lär känna varandra bättre, vilket både skapar förbättrad samverkan och trygghet, säger hon.

Ansökningarna prioriteras bland annat utifrån stimulans till aktivitet och social gemenskap, men syftet med stödet är också att ”bidra till attraktiva, funktionella, jämställda och trygga utemiljöer” enligt Boverkets information.

hsb nordvästra götaland