Välkommen till HSB

IMD fortsatt momsfritt: ”Vi välkomnar beskedet”

04 mars 2019 Skatterättsnämnden har beslutat att bostadsrättsinnehavare och hyresgäster inte ska betala moms för el och vatten som debiteras efter förbrukning. Nämnden går därmed på HSBs och branschens linje.

– Vi välkomnar beskedet. Att lägga moms på individuell mätning och debitering (IMD) av el och vatten och därigenom öka den administrativa bördan för bostadsrättsföreningarna är fel väg att gå, säger Hans Dahlin, energichef HSB Riksförbund.

Tillhandahållande av el och vatten är underordnat upplåtelsen av bostaden enligt Skatterättsnämnden. Det ska därför hanteras momsmässigt på samma sätt som upplåtelsen av bostaden, även om individuell mätning och debitering sker.

HSB, Fastighetsägarna, Riksbyggen, Hyresgästföreningen och SABO ansökte om förhandsbesked om moms vid IMD hos Skatterättsnämnden i höstas. Detta sedan Skatteverket i februari 2018 publicerade ett ställningstagande där det framgår att el, vatten och gas som debiteras bostadsrättshavare och hyresgäster via IMD är en momspliktig tjänst.

Det är oklart om Skatteverket tänker överklaga beslutet.

bostadsfrågor
energi