Välkommen till HSB

Statligt startlån för unga kortar tiden till första bostaden med sju år

18 april 2019 Ett statligt startlån för unga skulle minska tiden det tar att spara ihop till första bostaden dramatiskt, från drygt tio till knappt tre år. Det visar en ny rapport som analysföretaget WSP tagit fram på uppdrag av HSB.

Hindren för unga att ta sig in på bostadsmarknaden har ökat de senaste åren. Bolånetak, skärpta amorteringskrav och höjda kalkylräntor hos bankerna slår sammantaget hårt mot ungas möjlighet att köpa en bostad.

– Vi behöver ett riktat stöd som gör att unga har möjlighet att spara ihop till en egen bostad. Sverige är ett av få länder i Europa som inte har infört lättnader för just den här gruppen, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Rapporten ”Ungas möjlighet att köpa en bostad” undersöker vilka effekter olika åtgärder får på ungas möjlighet att köpa en etta. Den visar att ett statligt startlån för unga i Sverige skulle kunna korta tiden det tar att spara ihop till en insats dramatiskt – från i genomsnitt 10,1 till 2,8 år. Beräkningen utgår från att den som har lyckats spara ihop 5 procent av köpeskillingen får ett förmånligt startlån, liknande CSN-lånet, som täcker upp för de övriga 10 procent som krävs.

– Det senaste amorteringskravet gör att unga hushåll med goda inkomster inte längre får lån. Nu behövs hoppfulla reformer som river murarna för de som står utanför bostadsmarknaden. Ett statligt startlån uppmuntrar fler unga att börja spara. Dessutom kräver det inte så mycket från statens sida, mer än att den är villig att ta risken, säger Anders Lago.

Så mycket kortas tiden med startlån på olika orter:

Göteborg: från 6,1 till 3,3 år
Helsingborg: från 11,4 till 2,2 år
Karlstad: från 8,8 till 2,6 år
Malmö: från 9,0 till 2,7 år
Norrköping: från 11,6 till 2,7 år
Stockholm: från 10,4 till 3,5 år
Umeå: från 7,4 till 2 år
Västerås: från 12,8 till 3,7

I rapporten utgår WSP från aktuell prisstatistik för sålda ettor från Booli Pro, inkomststatistik från SCB och uppgifter från Finansinspektionen och Konsumentverket.

hsb
bostadsfrågor