Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

​Ny tomträttsutredning ingen hjälp för Malmös bostadsrättsföreningar

25 oktober 2019 De stora höjningarna av tomträttsavgifterna leder många av Malmös bostadsrättsföreningar i en skuldfälla. En lösning är att köpa loss tomten, men för många föreningar är priset för högt. HSB vill ha en rabatt, på samma sätt som villaägare får. Men det säger nu Malmö stad nej till baserat på en ny tomträttsutredning.

De stora höjningarna av tomträttsavgifterna leder många av Malmös bostadsrättsföreningar i en skuldfälla. En lösning är att köpa loss tomten, men för många föreningar är priset för högt. HSB vill ha en rabatt, på samma sätt som villaägare får. Men det säger nu Malmö stad nej till baserat på en ny tomträttsutredning. Det framkom när HSB Malmö bjöd in ansvariga politiker för att kommentera utredningen igår kväll.

HSB Malmös vd, Michael Carlsson, uttryckte sin besvikelse över politikernas enighet med att inte komma med några större förändringar.

– Detta känns som en rejäl uppförsbacke, men vi ger inte upp. Många föreningar riskerar att hamna i en skuldfälla, det finns de som har försökt att friköpa tomten men inte fått lån hos banken, sa Michael Carlsson, vd HSB Malmö.

HSB driver även tomträttsfrågan på nationell nivå.

– Vi kommer fortsätta att driva frågan nationellt. Detta är en omodern lag som behöver ses över. Det borde finnas en broms för hur mycket tomträttsavgifterna tillåts skjuta i höjden, sa HSBs förbundsordförande Anders Lago.

Många HSB-medlemmar var på plats under torsdagskvällen för att ställa frågor och lyssna på vilka lösningar politikerna ser framför sig efter att utredningen presenterades.

HSB Malmös ordförande, Kent Andersson, inledde mötet med att understryka att det viktigaste är att olika boendeformer ska behandlas lika.

Därefter presenterade kommunen utredningen om ett nytt system för beräkning av tomträttsavgifterna för bostadsrättsföreningar, som har tagits fram av externa aktörer. Utredningen visar att avgiften ska beräknas på halva marknadsvärdet. Men enligt Malmö stad kommer inte ändringen få någon större betydelse för bostadsrättsföreningarna. Det nuvarande systemet utgår från en bedömning av ett "försiktigt marknadsvärde", som idag motsvarar i princip cirka 50 procent av marknadsvärdet. Sammanfattningsvis säger utredningen att det varken finns legala eller ekonomiska skäl att ändra på det nuvarande systemet. Däremot ska kommunen ta fram riktlinjer för hur förtätningsprojekt kan genomföras, samt publicera en kartapplikation på hemsidan i syfte att tydliggöra avgälderna.

Avslutningsvis blev det ett panelsamtal med ansvariga politiker och representanter från HSB. Politikerna var eniga, de uttryckte en besvikelse över att utredningen tydligt visar att det inte finns någon juridiska möjlighet för att underlätta föreningarna att friköpa. Men såg positivt på att tomträttsavgiften som baseras på ett "försiktigt marknadsvärde" är rimligt och visar att kommunen inte tar några överhyror, i jämförelse med andra kommuner.

Medverkande i panelsamtalet:

Andreas Schönström (S), ordförande tekniska nämnden

Håkan Linné (L), vice ordförande tekniska nämnden

Håkan Fäldt (M), andre vice ordförande tekniska nämnden

Anders Lago, förbundsordförande HSB

Michael Carlsson, vd HSB Malmö

Moderator: André Johansson, marknads- och kommunikationschef HSB Riksförbund

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en bostadskooperation som ägs av 50 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Tillsammans skapar vi det goda boendet.

tomträtt
medlemskapet