Välkommen till HSB

HSB bygger Sveriges största solcellspark i Strängnäs

01 november 2019 50 000 solpaneler ska monteras längs E20 utanför Strängnäs. Resultatet blir Sveriges största solcellspark. Bakom satsningen står HSB Södermanland i samverkan med solenergiföretaget EnergiEngagemang Sverige. HSBs målsättning är att erbjuda alla sina bostadsrättsföreningar i Södermanland att köpa andelar i parken.

– Det känns fantastiskt att det här projektet blir verklighet. Nyttan med solcellsparken är dubbel: Vi erbjuder våra bostadsrättsföreningar solel till ett förmånligt pris, samtidigt som vi på ett kraftfullt sätt bidrar till omställningen till förnybar energi, säger Jon Leo Rikhardsson vd HSB Södermanland.

Lokalt producerad solel är en viktig del av lösningen på framtidens elbehov. Sveriges mål är att elproduktionen ska vara 100 procent förnybar 2040 samtidigt som det pågår en intensiv elektrifiering av fordonsflottan och industrin.

– Det är fantastiskt roligt att HSB väljer att göra en så här stor och helhjärtad satsning som ligger helt rätt i tiden. Nere på kontinenten är det betydligt vanligare med stora solcellsparker och nu är det dags för Sverige att komma ikapp, säger Johan Skördare, vd EnergiEngagemang.

Täcker elanvändningen för 7 500 lägenheter

I mars 2020 påbörjas byggandet av den 45 hektar stora solcellsparken. Parken kommer att ligga längs E20 väster om Strängnäs och byggs i två etapper. När den är färdigbyggd kommer den att vara Sveriges största solcellspark med en total installerad effekt på 20 megawatt och en elproduktionskapacitet på 18 000 MWh, vilket motsvarar årselanvändningen för 7 500 lägenheter. Den blir därmed nästan dubbelt så stor som det i dagsläget största aviserade solcellsprojektet.

De bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB Södermanland kommer när parken står klar erbjudas att gå med i den ekonomiska föreningen och köpa andelar som kan täcka upp till 90 procent av föreningarnas elbehov.

– Vi började vår satsning på solceller för tre år sedan, då vi satte upp solceller på HSB Södermanlands egna hyresfastigheter. Sedan har vi sålt in samma koncept till flertalet av våra bostadsrättsföreningar. Men det finns begränsande faktorer när det gäller att sätta upp solceller på tak. Därför går vi nu vidare med att bygga solcellsparken, säger Jon Leo Rikhardsson.

HSB har som mål att minska klimatpåverkan med 75 procent mellan 2008 och 2023, då HSB fyller 100 år. Målet är även att 2030 ha en klimatpåverkan nära noll. HSB har under många år påverkat och opinionsbildat för att förbättra förutsättningarna för solel i regler och lagstiftning genom initiativet Solelkommissionen.

Kontaktpersoner:

Jon Leo Rikhardsson, VD HSB Södermanland, 010-442 55 01, jon.leo.rikhardsson@hsb.se
Johan Skördare, VD Energiengagemang, 070-597 46 40, johan.skordare@energiengagemang.se

hållbarhet
klimat