Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

Haningeförening vinner HSB Stockholms hållbarhetspris

26 maj 2020 ​HSB Stockholms hållbarhetspris går i år till bostadsrättsföreningen Loke i Handen. Bakom utmärkelsen ligger ett systematiskt och omfattande hållbarhetsarbete. Ett färskt exempel är den volontärgrupp som hjälper grannar under coronakrisen.

– Vi har arbetat målmedvetet och långsiktigt för att skapa en hållbar bostadsrättsförening. Därför känns det både tillfredsställande och smickrande att arbetet äntligen uppmärksammas. Men det är också en värdefull bekräftelse på att vi prioriterar rätt, säger Flavio Semeraro, vice ordförande i HSB brf Loke, och ansvarig för föreningens hållbarhetsprojekt.

Med anledning av coronakrisen har föreningen, med över 600 lägenheter, nyligen skapat Loke Task Force. Gruppen består av medlemmar som är beredda att hjälpa grannar i riskgrupper med olika vardagsärenden. Men bakom utmärkelsen ligger framför allt ett långsiktigt hållbarhetsarbete utifrån alla tre hållbarhetsperspektiv: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

– Juryn är mycket imponerad av den bredd och systematik som Loke uppvisar. Istället för att bedriva ett fristående hållbarhetsarbete har Loke lyckats integrera hållbarhet i alla beslut och på samtliga plan, säger Anna Bengtsson, hållbarhetschef HSB Stockholm, och en del av juryn.

En grundlig energiutredning har bland annat resulterat i tilläggsisolerade vindar, energisnåla ljuskällor samt energismart FTX-ventilation. Medlemmar sorterar matavfall, och föreningen underlättar för boende att källsortera och återvinna. Föreningen lägger stor vikt vid att utbilda styrelsen i hållbarhetsrelaterade ämnen, och med hjälp av en miljöpolicy vägs miljöaspekten in i samtliga styrelsebeslut. Föreningen har även en utemiljögrupp, en odlingsgrupp samt en aktiv seniorförening. Och med hjälp av en nyckeltalsanalys har Loke även identifierat och prioriterat en rad åtgärder för en långsiktigt hållbar ekonomi.

Hållbarhetspriset delades traditionsenligt ut vid HSB Stockholms årsstämma den 25 maj. Utöver äran omfattar priset hållbara tjänster och utbildningar till ett värde av 15 000 kronor.

Om HSB brf Loke
Bostadsrättsföreningen Loke ligger i Handen, Haninge kommun. Bostadshusen uppfördes mellan 1965-1968 och utgörs av 28 fristående eller sammanhängande byggnader i fyra våningar. Loke är en stor förening med 643 lägenheter och tillhörande ytor om cirka 130 000 kvadratmeter.

Om HSB Stockholms hållbarhetspris
HSB Stockholms hållbarhetspris delas ut i samband med HSB Stockholms föreningsstämma. Priset har delats ut i elva år och vinnarna är bostadsrättsföreningar som systematiskt arbetat för ökad ekonomisk, ekologisk eller social hållbarhet. Tidigare vinnare har fått priset bland annat för insatser inom avfallshantering, bergvärme i kombination med solfångare, solpaneler och energieffektiviserade tvättstugor.

hållbarhet
miljö