Söderort populärast bland HSBs bosparare

17 januari 2024

Björkhagen, Hammarby sjöstad och Södermalm var de bostadsområden som krävde flest bosparpoäng för ett förstahandskontrakt under 2023. Kortast spartid för ett förstahandskontrakt i Stockholmsregionen var 16 månader. Det visar ny bosparstatistik från HSB Stockholm.

HSB är en bostadsrättsorganisation, men också en av landets största hyresvärdar med omkring 26 000 hyresrätter. HSB Stockholm äger och förvaltar 4 000 av dessa, och under 2023 förmedlades 350 lägenheter till bosparande medlemmar.

– Vi ser att allt fler av våra bosparare efterfrågar ett hyrt boende. Den som söker ett boende och har flest bosparpoäng får välja först, och poängen gäller över hela landet, säger Anders Joachimsson, chef affärsområde hyresfastigheter, HSB Stockholm.

I Märsta, där antalet genomsnittliga bosparpoäng var som lägst för att tilldelas ett förstahandskontrakt under 2023 krävdes 226 bosparpoäng, vilket motsvarar knappt fyra års bosparande. Det är också i Märsta som den kortaste spartiden återfinns, då en bosparare tilldelades ett förstahandskontrakt efter 16 månaders bosparande. I Björkhagen var antalet genomsnittliga bosparpoäng som högst för att tilldelas ett förstahandskontrakt. Här krävdes i genomsnitt 1 467 bosparpoäng, vilket motsvarar cirka 34 års bosparande.

– På sätt och vis är det två köer i en, för även om du tilldelas en hyresrätt behåller du bosparpoängen för nyproducerade bostadsrätter för att längre fram kunna köpa en lägenhet, säger Anders Joachimsson.

Under fjolåret förmedlades även 18 seniorlägenheter och 28 ungdomslägenheter enligt HSB Stockholms ungdomspolicy, där tio procent av enrumslägenheter öronmärkts åt unga.

Genomsnittliga bosparpoäng 2023

Björkhagen 1 467
Hammarby sjöstad 1 307
Södermalm 1 295
Mälarhöjden 1 270
Fredhäll/Kristineberg 1 219
Fruängen/Västertorp 1 053
Solna/Sundbyberg 1 051
Bromma 970
Bandhagen/Högdalen 917
Årsta 784
Enskede 737
Sköndal 730
Vällingby 531
Kista 402
Jakobsberg 374
Hässelby 362
Rinkeby 275
Märsta 226

Varje sparad hundralapp ger 1 bosparpoäng. Sedan 2014 kan en bosparare maximalt få 60 bosparpoäng per år genom att spara 500 kronor i månaden. Innan 2014 var det maximala antalet 36 bosparpoäng per år.

HSB Stockholms fastigheter 2023

• 72 fastigheter med 4 070 lägenheter
  • 350 lägenheter förmedlades till bosparande medlemmar
  • 264 förstahandskontrakt och 36 korttidskontrakt
  • 28 lägenheter hyrdes ut enligt ungdomspolicyn
  • Fyra kooperativa lägenheter och 18 seniorlägenheter

OM HSB STOCKHOLM
    I 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.