Säljstart för HSB brf Strandhusen i Ystad

15 mars 2024

Tisdagen 19 mars säljstartar HSB Skåne det havsnära projektet HSB brf Strandhusen. Bosparande medlemmar i HSB, som anmält intresse för projektet, är inbjudna till säljstarten och har möjlighet att utnyttja sin förtur fram till 1 april.

Intresset för de 57 bostadsrätterna som planeras på det gamla gjuteriområdet i Ystad är stort och totalt har närmare 1.200 personer anmält intresse för projektet.

– Det är oerhört kul med det stora intresset för projektet. Bostadsrätternas läge är ganska unikt, med kombinationen mellan det strandnära och närheten till centrum. Dessutom blir husens utformning ett spännande komplement till Ystads stadsbild, säger Caroline Sellström, affärsområdeschef bostad och medlem på HSB Skåne.

I HSB brf Strandhusen planeras två hus på nio respektive fem våningar vardera, De totalt 57 bostadsrätterna varierar i storlek från 1-4 rum och kök. Samtliga lägenheter har balkong som vetter mot havet och de översta våningsplanen erbjuder milsvid havsutsikt. I bottenplan erbjuds såväl en gemensam bastu med relaxavdelning som en gemensamhetslokal med pentry och WC/dusch för att lokalen ska kunna användas till både styrelsemöten och som övernattningslägenhet.

Projektet byggs i enlighet med Miljöbyggnadsklass Silver som borgar för låg energiförbrukning, godkända byggmaterial och bra boendemiljö. Första spadtaget är beräknat att tas under sen höst 2024 och projektet beräknas att vara färdigställt under tredje kvartalet 2026.

Pressinbjudan: Vill du som journalist besöka säljstarten? Hör av dig till pressansvarig på HSB Skåne.

hsb skåne