BRF Diskusen A-Ö

Altan
Om du vill göra en byggnation på din uteplats, altan, glasa in en balkong, montera markis eller liknande måste du alltid ha styrelsens godkännande, upprätta ett avtal och i vissa fall bygglov. Kontakta HSB/Styrelsen för mer information innan du sätter igång.

Andrahandsuthyrning
En bostadsrätt upplåts med syftet att bostadsrättshavaren själv ska bo permanent i lägenheten. Ibland kan det uppstå situationer när man inte kan bo i lägenheten under en period, t ex vid arbete eller studier på annan ort. Bostadsrättslagen reglerar i vilka fall andrahandsuthyrning kan respektive ska beviljas. Generellt är föreningen restriktiv med andrahandsuthyrningar, eftersom andrahandshyresgäster sällan har samma känsla för vår gemensamma förening. Utifrån bostadsrättslagen och stadgarna måste styrelsen i varje enskilt fall bevilja alternativt avslå en andrahandsuthyrning. Eventuella avslag kan överklagas till hyresnämnden.

För dig som hyr din lägenhet av BRF Diskusen gäller självklart samma regler för andrahandsuthyrning som ovanstående. Här hänvisar vi dock till hyreslagstiftningen.

Ansvar för och förvaltning av fastighet och lägenhet
Huvudregeln är att man som medlem i föreningen svarar för skötsel av sin egen lägenhet, medan föreningen svarar för att fastigheterna fungerar och underhålls. Även inom lägenheterna svarar föreningen för vissa åtgärder, särskilt vad gäller värme och vatten. Gränsdragningen inom dessa områden kan lätt bli föremål för missförstånd och för att undvika detta hänvisas till broschyren "Vem ska underhålla bostadsrättslägenheten i HSB?" (den kan laddas ner på sidan Dokument) över vem som svarar för vad som tidigare delats ut. Som medlem är man skyldig att notera skador eller brister vare sig de hör till det egna ansvaret (för att själv åtgärda) eller till föreningens område, så att de blir åtgärdade.

Upptäcker du några skador eller brister inom föreningen, i din lägenhet eller i gemensamma lokaler, ska detta omedelbart anmälas till föreningens fastighetsförvaltare, HSB Södertörn, 08-608 68 00, för att skadan inte ska förvärras. Allvarligare skador som t ex vattenläckage som upptäcks efter kontorstid anmäls till fastighetsjouren: Securitas på telefon 08-657 77 22.

Badrum, renovering
Om en medlem vill rusta upp sitt badrum är fuktskyddet det absolut viktigaste. Kontakta alltid fastighetsförvaltaren (HSB Södertörn) innan du börjar renovera badrummet. Om du vill byta något ytskikt i badrum (golv eller vägg) måste du först ha tillstånd från styrelsen. Tillstånd ges endast om arbetet ska utföras av en auktoriserad firma.

Målning och tapetsering av lägenheter ansvarar innehavaren själv för. Arbetet ska utföras på ett ”fackmannamässigt” sätt.

Balkong och balkonglåda
Du får måla ditt balkonggolv eller lägga plattor förutsatt att du sedan underhåller det. Balkonglådor får endast sättas upp på insidan av balkongen.

Disk- och tvättmaskiner
Du ansvarar själv för disk- och tvättmaskiner i bostadsrätten både vad gäller installation och underhåll av maskinerna. Du ansvarar också för de skador hos dig, hos grannar och i själva fastigheten som kan uppstå om det råkar bli läckage eller översvämning. Se till att du har en hemförsäkring som täcker detta ansvar.

El
Säkringarna för din lägenhet finns i ett proppskåp i lägenheten. Elabonnemanget ordnar du själv med valfritt energibolag och avläsning kan ske med automatik.

Fastighetsförvaltning
Diskusen har en ett avtal med HSB om fastighetsförvaltning och fastighetsskötsel. All felanmälan ska ske till 08-608 68 00. Efter kontorstid sker anmälan till Securitas tel. 08-657 77 22.

Felanmälan
Upptäcker du några skador eller brister inom föreningen, i din lägenhet eller i gemensamma lokaler, anmäl detta omedelbart till fastighetsförvaltaren för att skadan inte ska förvärras. Felanmälan kan du också enkelt göra på HSB portalen: HSB Portalen

Allvarligare skador som t ex vattenläckage som upptäcks utom arbetstid anmäler du till Securitas på telefon 08-657 77 22

Fest/Samlingslokal
Föreningen har en lokal precis ovanför vändplanen (Svedviksvägen 151). Lokalen kan hyras av boende i föreningen för tillställningar. Eftersom lokalen ligger i nära anslutning till bostäder måste man tänka på att inte störa dem som bor där, enligt samma regler som gäller i övrigt grannar emellan. Läs mer om lokalen här.

Fond för yttre underhåll
Stora underhållskostnader som har med fastigheternas gemensamma, yttre underhåll att göra fördelas över tiden genom avsättningar till fond för yttre underhåll. Där är det styrelsen som svarar för åtgärderna.

Föreningsstämma - organisation
Föreningens högsta beslutande organ är stämman.

En gång per år har vi ordinarie föreningsstämma, normalt i maj månad. På stämman går vi igenom föregående års räkenskaper och verksamhet. Under stämman finns en styrelse som svarar för besluten i fråga om fastighetsförvaltning, medlemsfrågor mm mellan ordinarie föreningsstämmor. Ny styrelse väljs, och beslut fattas om förslag som framförts från styrelsen eller av enskilda medlemmar. Enskild medlems förslag kallas motion och ska inlämnas skriftligt till styrelsen före mars månads utgång.

Man närvarar och röstar vid stämman enligt regler i stadgan. Reglerna brukar också återges i kallelsen och huvudregeln är en röst per lägenhet. Medlem som inte själv kan delta har rätt att sända en annan medlem som ombud, som uppvisar en påskriven fullmakt (maximalt får ett ombud representera en medlem). Fullmakt bifogas med kallelsen till stämman.

Årsberättelsen görs tillgänglig inför stämman. Där kan man se hur föreningens ekonomi fallit ut under året. Ta med årsberättelsen till stämman. Extra stämma hålls för vissa typer av ärenden, om styrelsen anser att det behövs eller om ett visst antal medlemmar begär det. Den exakta beslutsordningen finns att läsa i BRF Diskusens stadgar.

Grillning
Grillning får ske på uteplatser men inte på balkonger Tänk på att grilloset kan vara störande för dina grannar. Om det är någon som har invändningar, så måste du respektera detta och låta bli att grilla. Om grannarna accepterar din grillning, bör du ändå se till att det osar så lite som möjligt.

Gästrum
I föreningshuset (Svedviksvägen 151) finns ett gästrum/övernattningsrum som kan hyras av boende inom föreningen. Läs mer om rummet här.

Hemförsäkringar

För ett fullgott försäkringsskydd krävs att du har en hemförsäkring. Föreningen har tecknat bostadsrättstillägg kollektivt för samtliga vilket innebär att du behöver inte bostadsrättstillägget i din hemförsäkring. Sker inbrott eller annan åverkan riskerar du att få betala reparationskostnaden själv om du inte har hemförsäkring

Husdjur
För hundar gäller den kommunala regeln om kopplingstvång, och att avföring ska tas upp. Hundar ska inte rastas inom föreningen. Katter ska hållas på ett sätt så att de inte använder sandlådor eller lekplatser för sin avföring.

Inglasning av balkong, markiser över fönster
Det är tillåtet att glasa in balkongen och/eller sätta upp markis men det krävs ett skrivet avtal som reglerar ansvaret för detta. Endast en typ av inglasning och markiser är godkända, kontakta först styrelsen för tillstånd. Byggnadslov kan krävas för denna typ av förändring. Kontakta alltid styrelsen innan du påbörjar ett arbete.

Kabel-TV
Vi har idag ett basutbud av TV-kanaler via Comhems kabel-TV. Avgiften tas av föreningen genom ett gemensamt abonnemang. Den som vill ha fler kanaler kan kontakta Comhem på telefon 020-55 00 00 för mer information om vad som finns och vad det kostar. Eller titta på deras hemsida: www.comhem.se. Problem med kabel-tv anmäler du till Comhem.

För att montera egen parabol krävs att styrelsen godkänt monteringen, och att ett avtal som reglerar ansvaret för monteringen finns skrivet.

Klotter och nedskräpning
Nedskräpningen är ett problem och det kan vi bara lösa tillsammans. Inom vårt område är det ju vi medlemmar och ingen annan som ser till att skräp kommer bort eller att det inte alls kommer dit. Klotter bör snarast anmälas till fastighetsskötaren HSB Södertörn, som ser till att klottret tas bort.

Köksfläkt och ventilation
Ventilationen i lägenheterna sker genom att luft sugs ut genom de uttag som bland annat finns i kök och badrum. För att det ska bli genomströmning av luft i lägenheten måste något eller några av friskluftsintagen ovanför fönstren vara öppna. Reglera dem själv så att inneklimatet blir bra.

Ändra inte inställningarna på ventilationens ventiler, dvs skruva inte själv. Ventilationskanalerna rengörs, enligt föreskrifter, med vissa mellanrum av skorstensfejare. Det är ett av de tillfällen då man måste ge tillträde till lägenheten, genom att vara hemma eller låta en nyckel vara tillgänglig.

Byte av köksfläkt ska följa de regler som är fastställda för våra fastigheter. Det innebär en så kallad ”kryddhyllefläkt med forceringskåpa som styrning”.

Läs mer om ventilationssystemet i separat handling som finns på vår hemsida.

Månadsavgift
Kostnaderna för att äga, driva och underhålla fastigheterna budgeteras av styrelsen och täcks av medlemmarnas avgifter till föreningen. Styrelsen bestämmer avgiftens storlek. Styrelsen strävar efter att hålla avgifterna låga och stabila över åren. Avgifterna sätts så att föreningen på sikt inte går med vare sig vinst eller förlust.

Avgiften beräknas för att täcka alla gemensamma kostnader, t ex underhåll, räntor, fastighetsskatt, markhyra samt gemensam förbrukning av el, vatten och värme. I avgiften ingår också kostnader för förbrukning av vatten och värme i lägenheterna, men inte t ex el.

Stora underhållskostnader som har med fastigheternas gemensamma, yttre underhåll att göra fördelas över tiden genom avsättningar till fond för yttre underhåll. Där är det styrelsen som svarar för åtgärderna.

Avgifterna debiteras månads- eller kvartalsvis enligt önskemål. Anmälan om detta görs till HSBs hyresredovining.

Närpolis
Brf Diskusen ligger inom Södertörns polismästarområde och närmaste polisstation finns i Handen, Runstensvägen 3.

Ombyggnad
Om man vill bygga om i sin lägenhet måste man först få tillstånd från styrelsen, för att undvika att ombyggnationen medför skador på eller risker för fastigheten. Du får dock riva en vägg som inte är bärande utan att kontakta styrelsen.

Hyresgäster får INTE göra några förändringar i lägenheterna överhuvudtaget utan att ha kontaktat HSB/Styrelsen!

Parkering
Föreningen har parkeringsplatser och garage. Tyvärr är efterfrågan större än tillgången och köande krävs för att få tillgång till p-plats och garage. Om man vill ställa sig i kön anmäler man själv digitalt via "Mina Sidor" på Hsb.se.

Renovering
Målning och tapetsering av lägenheter ansvarar innehavaren själv för. Om man vill byta något ytskikt i badrum (golv eller vägg) måste man först ha tillstånd från styrelsen. Tillståndet är sedan villkorat av att arbetet ska utföras av en auktoriserad firma.

Samlings/Festlokal
Föreningen har en lokal precis ovanför vändplanen (Svedviksvägen 151). Lokalen kan hyras av boende i föreningen för tillställningar. Eftersom lokalen ligger i nära anslutning till bostäder måste man tänka på att inte störa dem som bor där, enligt samma regler som gäller i övrigt grannar emellan. Läs mer om lokalen här.

Snöröjning
Föreningens fastighetsskötare HSB Södertörn, ansvarar för snöröjning från kommunens mark fram till portarna (vägen upp till vändplanen inkl trottoaren är kommunens mark). För synpunkter eller klagomål på snöröjning på kommunens mark hänvisas till Nynäshamns kommun telefonnummer, 520 680 00.

Sopor/miljöfarligt avfall
I soprummen finns gröna containrar endast för vanligt hushållsavfall. Tänk på att knyta ihop påsarna ordentligt. Annat hushållsavfall som tidningar, glas och plast ska slängas i de återvinningsstationer som bland annat finns nere vid Backlura (till vänster nedför Svedviksvägen).

Något grovsoprum finns inte då det missköttes och kostade föreningen för mycket pengar. De boende får därför själv forsla bort sina grovsopor till till SRV återvinningscentral, Åkervägen 11, Hammarhagens industriområde (uppe vid byggmarknaden). Dessa får under inga omständigheter ställas i soprummen!!! I samband med gemensamma städdagar som någon gång per år anordnas av föreningen, ställs container ut där man också kan slänga grovsopor.
Tänk på att producentansvaret gäller, vilket innebär att du som konsument har rätt att lämna motsvarande gammal vara i butiken, där du köper en ny, t ex cd-spelare, skrivare, dator, kyl- och frys, m m.

Stadgar
Föreningen tillämpar HSBs normalstadgar. Våra stadgar finns att ladda ner längst ned på denna sida.

Styrelse
BRF Diskusens styrelse består av åtta ordinarie ledamöter (varav en från HSB). Styrelsemedlemmarna väljs bland de boende på ordinarie föreningsstämma efter förslag från en valberedning, som valts vid föregående årsstämma. En ledamot i styrelsen tillsätts av HSB Södertörn. Styrelsen har normalt sina möten första tisdagen i månaden med reservation för juli månad. Om man vill komma i kontakt med styrelsen för att ta upp frågor om sitt boende går det bra att kontakta någon i styrelsen. Adresser och telefonnummer till styrelsens medlemmar hittar du på hemsidan. Synpunkter, önskemål och förslag kan läggas i styrelsens brevlåda på nr 151 (föreningslokalen) eller i fastighetsförvaltarens brevlåda på Fredsgatan 13. Det går också bra att maila till brf.diskusen@hotmail.se

Störande ljud
På natten, mellan kl. 22 och 07, ska det vara tyst. Då får man inte störa för dem som behöver sova. Ska du någon gång ha en fest som kan komma att störa senare än kl. 22, bör du informera dina grannar i förväg och ta hänsyn till vad de säger.

Om du anser att någon av dina grannar inte visar tillräckligt mycket hänsyn; försök i första hand att prata med grannen direkt när det sker. Hjälper inte det så lämna en skrivelse till föreningens förvaltare eller styrelsen med beskrivning av vad som har inträffat, samt datum och klockslag. Detta behövs, eftersom styrelsen är ansvarig för att se till att de gemensamma reglerna respekteras. Du kan också kontakta störningsjouren Securitas 010-470 55 10 alt 010-470 57 00 som dokumenterar och rapporterar störningen.

Spela instrument, lyssna på musik och TV med måttlig ljudvolym. På sommaren har man ofta dörrar eller fönster öppna, och då får man tänka på att ljudet hörs ännu mera och på längre håll. Ta hänsyn till dina grannar.

Trädgårdsskötsel
Skötsel av grönytorna görs av HSB Fastighetsskötsel på uppdrag av styrelsen. Trädfällning sker på inrådan av förvaltaren i samråd med styrelsen. För övrigt trädgårdsarbete anordnas städdagar där vi som medlemmar hjälpas åt med trädgårdsarbete och städning. Det är en trevlig aktivitet, då vi grannar får möjlighet att samtala om väder och vind över en kratta. Efter städningen är det "after work" i föreningslokalen med korvgrillning och ibland pub.

Tvättstugor
Det finns tre tvättstugor i vårt område. Samtliga tvättstugor kan användas av alla boende i föreningen men inte av några andra eller för andras tvätt. Lokalerna är utrustade med effektiva maskiner. Det kostar inget att använda dem.

Man bokar tid till ett tvättpass genom att markera önskad tid på bokningstavlan som sitter utanför Föreningshusets tvättstuga (du låser upp dörren och loggar in i bokningstavlan med den låsbricka som är utdelad), det är även möjligt att logga in i bokningssystemet via dator eller mobil klicka på Instruktion tvättbokning för en beskrivning. 

Dagen är uppdelad i fem tvättpass från kl 7-22 enligt bokningstavla, och kl 22 bryts strömmen till tvättmaskiner och torktumlare. Tvättning och torkning ska vara klart vid tvättpassets slut. Se också till att dörrar och fönster är stängda i tvättstugan innan du lämnar den. Ledningsvattnet är "medelhårt", vilket innebär att doseringen av tvättmedel ska anpassas efter det. Vi har ställt upp ganska självklara regler för tvättstugorna för att hålla nere kostnaden och öka trivseln. Dessa regler sitter anslagna i tvättstugorna.

Vattenutkast
På våra husgavlar finns vattenutkast. Dessa hör till föreningen och ska vara tillgängliga för alla. Boende i lägenhet där vattenutkastet sitter på gaveln, får inte hindra grannar från att ta vatten därifrån.

Värme
Lägenheterna värms med fjärrvärme. Ventilerna på värmeelementen i lägenheterna är termostatventiler. Om lägenheten känns för kall kan du kontakta fastighetsförvaltaren, men kontrollera först:
• att elementen inte är blockerade av t ex möbler
• att ventilerna på elementen är öppna
• att det inte finns luft i elementen
• att tätningslisterna i fönstren är OK.

SRV Återvinningscentral i Nynäshamn
Öppettider hos SRV Återvinningscentral är:
• Mån-tors: 13.00 - 19.00
• Fre-sön: 09.00 - 16.00

Se även SRV:s hemsida länk: SRV återvinningscentraler

Uteplats
Uteplats skall hållas i bra skick.

Överlåtelse/försäljning
Om man vill flytta från BRF Diskusen genomför man själv, eller med hjälp av en mäklare, arbetet med att finna en köpare till bostadsrätten och med att skriva ett köpekontrakt.

Köpare och säljare ska vara överens om i vilket skick lägenheten befinner sig i, om eventuellt reparationsbehov samt om ansvaret för att åtgärda eventuella brister och stå för kostnaderna.

För att få köpa en bostadsrätt i föreningen krävs medlemskap dels i HSB men också i föreningen. Ansökan av detta görs genom att skicka in en medlemsansökan till HSB. Förenings styrelse tar beslut om medlemskap ska beviljas eller inte. Föreningen tar en kreditupplysning på alla som ansöker om medlemskap.

En annan sak som krävs av säljaren är att anmoda köparen att ta till sig information i detta dokument om BRF Diskusen.

Det är bra om man som säljare informerar styrelsen inför en försäljning för att säkerställa snabb hantering av kommande medlem.

Övernattningsrum
I föreningshuset (Svedviksvägen 151) finns ett gästrum/övernattningsrum som kan hyras av boende inom föreningen. Läs mer om rummet här.