Vad gäller för altaner och uteplatser?

Det är inte tillåtet att bygga altan utan sina grannars och styrelsens medgivande.

Den mark som finns runt om husen är föreningens gemensamma, därför är det viktigt att alla parter är överens när man har för avsikt att bygga altan eller förändra de externa förhållandena.

En del har tyvärr missförstått vilka ytor som hör till bostadsrätterna. Grundregeln är att, om man bor på markplan, har man en uteplats på framsidan och en på baksidan till sitt förfogande, dessa ytor skall endast vårdas. Ytorna mellan husen samt gångvägar, lekplatser, m m, är allmänna och hör till föreningen, det är ytor som INTE får förändras. Det gäller även diverse planteringar.

Vi tycker verkligen att det är jättebra att så många vill göra fint kring sin lägenhet/bostad men glöm inte att både tillfråga styrelse och ev grannar innan byggnationer påbörjas detta gäller även alla infästningar i fasader t.ex. markiser.

Ett avtal skall alltid upprättas med den boende och föreningen som reglerar ansvarsfrågan innan alla typer av byggnationer eller förändringar av uteplatsen utförs. Ta kontakt med styrelsen och lämna in en ritning och beskrivning på vad du vill göra, för tillstånd för byggnation krävs således ett beslut  från styrelsen och ett avtal.

Avtalet upprättas mellan bostadsrättshavaren och föreningen och skall förnyas vid ägarbyte av bostaden.

Grundregeln är alltid, fråga styrelsen innan du börjar bygga ut/plantera. Även om grannarna har gjort något liknande betyder inte det att de fått tillstånd av föreningen (det går inte att hänvisa till Nynäshamnsbostäder på den tiden vi inte var bostadsrättsförening).