Miljö

Miljöhuset

Miljöhuset ligger strax bakom Edsvägen 12. Här finns kärl för brännbart, metall, elektronik, pappersåtervinnning samt glasåtervinning. Det finns även en holk för batterier.

Viktigt! Tänk på att vika ihop kartonger som ni slänger i kärlen. Föreningen betalar per kubik. Och onödiga utgifter/kostnader belastar i slutänden vår månadsavgift.

För större skräp ex. stolar och annat som "sticker upp ur kärlen" hänvisas ni till SRV Flemingsberg, då detta annars blir till stora extra kostnader för oss alla i föreningen.

Brf Edet har som policy att välja leverantörer, tjänster och produkter som belastar vår miljö så lite som möjligt.
Att minska energikostnader genom väl fungerande driftcentraler, effektiv ventilation, isolerade väggar och tak samt täta fönster är ett prioriterat och ständigt pågående arbete.
Återvinning är ett annat område vi arbetar med och i framtiden kommer även våra matrester att tas tillvara för att återvinnas och istället bli biogas.
Våra leverantörer bör i den mån det är möjligt vara så lokala som möjligt för att minska belastningen av CO2-utsläpp och andra emissioner så mycket som möjligt med korta transportvägar.

Brf Edet köper sin el av Telge Kraft som levererar grön el.