Kapitel 8 - Vanligt förekommande frågor

Administration

HSB Södertörn ansvarar för att handlägga överlåtelser av lägenheter samt för att ta emot förfrågningar om andrahandsuthyrning. Föreningen tar ut en administrationsavgift för att bevilja andrahandsuthyrningar. Korta andrahandsuthyrningar som kan liknas vid hotellverksamhet tillåts inte. Från och med sommaren 2016 är det HSB som administrerar uttagen ur inre fonden samt gör nyckelbeställningar till Bergs Lås.

Badrum och toaletter

Vår förening börjar bli gammal vilket innebär att lägenheter med våtutrymmen i originalskick har stor risk för fuktskada. Detta eftersom våtrummets tätskiktsfunktion upphört. Föreningen betalar mycket höga försäkringspremier på grund av detta. Du är skyldig att se till att dina våtutrymmen är i bra skick. Föreningen står för byte av golvbrunn när du renoverar. Golvbrunnsbytet ska göras av VVS-resurs AB som föreningen har avtal med. 

Bredband

Föreningen är ansluten till både Telenor och till Tele2. Vill du teckna abonnemang ska du kontakta något av dessa företag. Det finns medlemserbjudande för HSB boenden. Kika på Mitt HSB genom att logga in med BankId.

Bygganmälan

När du planerar att göra en större renovering till exempel kök eller badrum ska du göra en bygganmälan till styrelsen. Blankett finns att hämta på hemsidan eller kan fås av någon i styrelsen.

När du renoverar i din lägenhet behöver du tänka på att inte störa dina grannar mer än nödvändigt. Det ska vara lugn och ro mellan klockan 19.00 på kvällen och 07.00 på morgonen. Det innebär att det inte är tillåtet att spika eller borra i väggar. Informera dina grannar genom att i god tid sätta upp en lapp på anslagstavlan när du renoverar.

Cykelrum

Särskilda rum för förvaring av cyklar finns i varje hus. Till cykelrummet går nyckelbrickan som följer med lägenheten. Tänk på att ta bort din cykel om du flyttar, även om den är trasig och ska slängas.

El, vatten och värme

I månadsavgiften ingår kostnaden för vatten och värme. Du måste dock ha eget abonnemang för elektricitet och själv betala för din hushållsström. När du flyttar – tänk på att säga upp ditt abonnemang.

Entrédörrar

Huvudentrén till varje hus öppnas antingen med nyckelbricka eller appen Steplock. Gäster och bud kan använda portelefon, om du inte finns med i den måste du skicka namn och telefonnummer till styrelsen@gullriset.se

Fastighetsskötare

Föreningen har en fastighetsskötare från HSB. Vill du göra en felanmälan ska du kontakta Rev. 2018-02-25 7 HSB Södertörns felanmälan Tel: 08-608 68 00 eller via hemsidan: https://felanmalan.hsb.se/

Försäkringar

Vår förening har en fastighetsförsäkring via Folksam. Därmed täcks skador på fastigheten som beror på sådana fel som föreningen inte har kunnat påverka. Dessutom har föreningen tecknat en bostadsrättsförsäkring. Du ska själv se till att teckna en hemförsäkring.

Grill

Mitt på gården finns två gemensamma grillar som alla i föreningen får använda. Tänk på att städa upp efter dig och ta med dig ditt skräp och kasta det i soprummet för att undvika att skadedjur får tag i matrester. Det är förbjudet att använda grill med öppen låga på balkongen.

Hemsida och mail

Föreningen har en hemsida där vi samlat viktig information. Adressen till hemsidan är: www.gullriset.se Styrelsens E-mail: styrelsen@gullriset.se 

Hissar

Alla hissar i huset är utrustade med larm och nödbelysning. Larmet ska användas om en hiss fastnar och det finns personer i den. Larmet hörs ut i trapphuset men är inte kopplat till larmcentral. Om olyckan är framme finns journummer i hissen samt utanför hissen på markplan. Hissjouren gäller dygnet runt.

Inglasning av balkong

Inglasning av balkong kräver att du gör en bygganmälan till kommunen, särskild blankett finns på hemsidan eller kan fås av styrelsen.

Kabel-TV

I månadsavgiften ingår tillgång till ett basutbud av TV-kanaler. 

Källarförråd

Till varje lägenhet hör ett förråd i källaren eller på entréplanet. Vissa lägenheter har också ett mindre förråd på våningsplanet. Om du är nyinflyttad bör du fråga föregående ägare om vilket förråd som hör till just din lägenhet. Den numrering som finns på förråden stämmer inte alltid överens med den ursprungliga fördelningen. Tänk på att absolut inte förvara brandfarliga vätskor i ditt källarförråd. Se också till att skaffa ett hänglås för att skydda dina tillhörigheter. För att komma in till de utrymmen där förråden finns använder du den särskilda förrådsnyckeln. 

Köksfläkten

Utsug från köket sker via centrala fläktar. Funktionen bygger på att spjället i köksfläkten bara är öppet i samband med matlagning och att alla inte lagar mat samtidigt. Om spjället alltid står öppet försämras effekten avsevärt. Det är viktigt att du rengör filtret i fläktkåpan regelbundet. Tvätta gärna filtret i diskmaskin eller använd diskmedel för rengöringen. Tänk på att du inte kan installera en motordriven köksfläkt istället för den fläktkåpa som nu sitter i köket. Då kommer dålig lukt från köket att pressas ut i andra lägenheter. 

Maskiner att låna

Föreningen har en så kallad borrhammare. Den kan du låna om du behöver borra hål i betongväggarna. Den är mycket effektivare än en vanlig slagborr. Det finns också ett tapetbord för utlåning. Kontakta styrelsen om du vill låna dem antingen genom att ringa till någon i styrelsen eller att maila till föreningens e-mail.

Nycklar

Till lägenheten hör alltid minst tre nycklar till lägenhetsdörren, fyra nyckelbrickor samt en nyckel till utrymmet där ditt källarförråd finns. Dessa nycklar ska du få av föregående ägare. Om du behöver ytterligare nycklar kan de beställas från HSB:s kundcenter. Du får sedan själv hämta och betala nycklarna hos Bergs Lås i Gubbängen. Tvättstuga och Grovtvättstuga bokas genom vårt bokningsystem i entrén eller Steplock appen, du får då tillgång till tvättstugan under din bokade tid. Mer information finns under boendeinformation & Passagesystem. Till soprummen använder du nyckelbrickan. Tillgång till garage får du på nyckelbrickan och appen om du hyr en garageplats, meddela styrelsen på styrelsen@gullriset.se om du saknar access.

Ohyra

Föreningen har avtal med Anticimex. Vid misstanke om ohyra såsom silverfiskar och pälsängrar kontakta Anticimex. Kontaktuppgifter finns i porten. Du är även skyldig att meddela styrelsen eftersom ohyra i en lägenhet lätt kan spridas i huset.

Parkeringsplatser och garage

Föreningen har eget garage för boende och ett antal gästparkeringar. Vissa av garageplatserna har motorvärmare. Uthyrning och kontrakt sköts av HSBs kundservice i Tullinge centrum. Kontakta dem på telefon 08-608 68 00. Om det är kö till platserna upprättar HSB en kölista. När du säljer din lägenhet måste du tänka på att kontraktet inte hör till lägenheten utan ska sägas upp separat. Gästparkeringarna finns vid garaget samt vid vändplanen, intill hus 19. Avgift betalar du i automaten eller via anvisad app som finns vid den större parkeringen. En plats för långtidsparkering för gäster finns i garaget. Parkeringstillstånd köper du via vice värd eller styrelse. Det är inte tillåtet att köra fortare än 10 km/timme i garaget. Det är inte heller tillåtet att använda garaget för reparationer eller förvaring. Parkering på gården får bara ske för i- och urlastning (max. 15 min.). Behöver du stå längre tid till exempel vid flytt kan styrelsen ge tillfälligt tillstånd till det. Föreningen har avtal med ett privat parkeringsbolag för att kontrollera att reglerna följs. Bolaget har rätt att ta ut felparkeringsavgift. 

Skyddsrum

Skyddsrum finns i hus 7, 9, 13 och 19. 

Snöröjning och sandning

Snöröjning med maskin och sandning görs när det finns behov. Arbetet utförs av Svensk Markservice.

Städning utomhus

Två gånger om året städas gården av oss gemensamt. Kallelse till städdagarna sätts upp i varje port och meddelas på hemsidan. Passa på att lära känna dina grannar. Det ökar tryggheten för alla som bor i föreningen. Vi avslutar med en gemensam fika.

Störning

Vid störning ska du prata med din granne i första hand, oftast handlar det om missförstånd som går att lösa. Vid upprepad störning dokumenterar du tid, datum och typ av störning, blankett kan fås av din husvärd. Den lämnas sedan till styrelsen som vidtar nödvändiga åtgärder. Vid akut störning ska du ringa polisen.

Tillträde till lägenhet

Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få tillträde till lägenheten för tillsyn, för att utföra arbete som föreningen svarar för eller för att avhjälpa brist om bostadsrättshavare försummat sitt ansvar för lägenhetens skick. Behov av tillträde aviseras alltid i förhand via anslag i porten eller utskick i brevlådan. Nekat tillträde innebär ökade kostnader, längre handläggningstid och försämrad service för boende i föreningen. Av stadgarna framgår att nekat tillträde utan giltiga skäl är en förverkandegrund. Det vill säga att du kan bli av med din lägenhet.

Tvättstugor

I varje hus finns en tvättstuga. Den är utrustad med tvättmaskiner, torktumlare och mangel. Bokning av tvättstugan sker genom elektronisk tavla i entrén eller via appen Steplock. Du har då endast tillgång till tvättstugan under din bokade tid och den skall vara utrymd innan nästa tvättpass börjar. En bokad tid måste respekteras. Om tvättstugan inte tagits i bruk när det har gått 1 timme efter den bokade tidens början är den förbrukad och vem som helst kan då använda den. Efter avslutad tvättning ska maskinerna rengöras och tvättstugan städas. Den dagliga städningen görs av oss själva och ingår inte i städbolagets avtal. Städmaterial finns i tvättstugan. I soporna får endast ”ludd” från torktumlaren slängas, tomma tvättmedelsflaskor/kartonger tar du med dig och slänger på anvisad plats. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill överta den. Husvärdarna beställer städmaterial av fastighetsskötaren. Du får inte färga kläder i föreningens tvättmaskiner. Om det uppstår fel på någon maskin så kontaktar du HSBs felanmälan. Det är bra om du sätter upp en lapp om att felet är anmält. I hus 7 finns en särskild maskin för grovtvätt och ett torkskåp. 

Uteplatser

Uteplatserna som hör till marklägenheterna ska skötas av bostadsrättsinnehavaren. Om du vill göra större arbeten till exempel plantera träd eller sätta upp skärmtak och plank ska du kontakta föreningens styrelse. 

Ventilation

Våra hus har central ventilation, med fläktar på taket i varje hus. Luftflödet är förinställt av fackman och du får inte ändra inställningarna av lufttillförseln, ta bort fläktdon eller göra någon annan förändring med donen. Om du upplever problem med ventilationen ska du göra en felanmälan till HSB Södertörns kundcenter.

Vägbommar

På gården finns en vägslinga som är avstängd med två bommar. Nyckel till vägbommen är densamma som till porten. Observera att hastighetsbegränsningen är max 10 km/tim innanför bommarna och var extra vaksam och uppmärksam eftersom barn leker på gården.