Garage

Föreningen har ett garaget under huset med plats för 28 bilar och 2 motorcyklar. Tio stycken av dessa platser är utrustade med laddstation för elbil. Infart sker vid ICA på torget. Till garaget är det kö som endast husets medlemmar kan ställa sig i.

För att ställa sig i kö till garaget så skicka ett mail till parkering@brfhusbonden.se. Styrelsen har som mål att svara på förfrågan inom en vecka, men i vissa fall kan svar dröja något längre.

Kostnad för plats är 850 SEK i månaden som faktureras tillsammans med avgiften till din bostadsrätt. Vid försäljning så följer en plats i garaget ej med bostadsrätten utan då sägs parkeringsplatsen automatiskt upp.

I garaget finns 10 stycken elbilsladdare från Zaptec installerade. Det är ingen separat kö till dessa utan det är en och samma kö till garaget. Skulle du vilja nyttja en elbilsladdare så kontakta styrelsen på parkering@brfhusbonden.se. Har du en plats utan laddare installerad så diskuterar vi hur vi bäst kan lösa din situation då 26 av de 28 platserna är förberedda för laddare. Läs mer om elbilsladdarna under menyn till vänster.

Det är strängt förbjudet att ladda elbil eller laddhybrid via de "vanliga" eluttagen i garaget, så kallade schuko-uttag. Se bild nedan.

Då föreningen ansvara för underhåll av garaget och dess platser så måste garaget tömmas eller tillgång till platsen ges om föreningen så begär. Detta sker med anslag på informationstavlan och i många fall även till de lägenheter som hyr plats i garaget i god tid innan städning eller annat underhåll.

För de vanliga eluttagen gäller, förrutom ovan nämnda förbud om laddning av elfordon, att:

• endast S-märkta och CE-märkta elapparater och anslutningskablar får användas.
  • anslutningskabel ej får lämnas inkopplad om den ej är kopplad till elapparat.
  • elaparaten och anslutningskabeln är i fullgott skick vid användandet.
    Exempel på Schuko-uttag