Andrahandsuthyrning

Vid andrahandsuthyrningar gäller att en ansökan görs till styrelsen för godkännande innan lägenheten hyrs ut.

Prata alltid med styrelsen innan Du försöker hyra ut lägenheten. Tillstånd måste alltid sökas av bostadsrättsföreningen innan andrahandsuthyrning sker.

Normalt ges tillstånd vid studier, militärtjänstgöring, sjukhusvistelse, kortare tids arbete på annan ort, samboende på prov och liknande "synnerliga skäl". Som regel ges tillstånd för sex månader. Efter den tiden måste en ny prövning göras. När styrelsen har gett sitt tillstånd, måste Du skriva ett kontrakt med den som skall hyra.

Vänd dig till Kristina Sjöström i styrelsen så kan du få ansökningsblankett för andrahandsuthyrning.

Tänk på att det är du som bostadsrättsinnehavare som är ansvarig för lägenheten även när du hyr ut i andra hand, så det är bra att vara noga med vem du hyr ut till.

Från och med 2016 kommer föreningen att ta ut en avgift vid andrahands-uthyrning till 10% av ett prisbasbelopp.