Frågor och svar (FAQ) för mäklare

Här finner ni svar på de vanligaste frågorna kring försäljningen av lägenhet.

Har föreningen beslutat om någon avgiftsförändring ?
I slutet av varje år tar styrelsen beslut om eventuell avgiftsförändring som börjar gälla från och med januari månad året därpå. Styrelsen har beslutat att höja avgiften med 8 % för år 2024.

Vad ingår i avgiften ?
I avgiften ingår fjärrvärme, vatten och avlopp, kabel-TV, bredband och bostadsrättstillägg.

Har föreningen beslutat om någon större reparation eller ombyggnad av fastigheten ?
Förutom stamrenoveringen som genomfördes augusti 2019 till april 2021 finns det inga beslut på större projekt i dagsläget i föreningen. Det finns planer på trapphusrenovering och markrenovering men inget som det finns beslut på i dagsläget.

Hur ser det ut med parkering ?
Våra parkeringar administreras av HSB Stockholm enligt avtal, vi hänvisar alla frågor om aktuella uppgifter, kötider och avgifter gällande parkeringarna till HSB, telnr: 010-442 11 00

Hur ser det ut med kabel-TV och bredband?
Vi har Tele2 (fd ComHem) som leverantör av kabel-TV och Telenor (fd Bredbandsbolaget) som leverantör av bredband (fibernät).

Finns det ett gemensamt avtal för el? Förbrukning debiteras via enhetsmätning på avgiften?
Vi har avtal med E-on och boende har genom inloggning möjlighet att se och följa sin egen elförbrukning. Inloggningsuppgifter fås om boende kontaktar styrelsen. Kostnaden för den egna elförbrukningen betalas samtidigt som månadsavgiften (är med på samma faktura). Nätavgiften är gemensam och boende betalar endast för sin egen elförbrukning. Vid flytt från/till föreningen behöver inget göras av säljaren eller köparen vad gäller elavtalet med E-on, allt sköts per automatik av kundcenter på HSB då överlåtelsen träder i kraft.

Godkänner föreningen juridiska personer som medlemmar?
Nej, vi är en äkta bostadsrättsförening och godkänner endast fysiska personer som medlemmar.

Tillåter föreningen mindre ägarandelar än 100 % ?
50 % ägarandel är minimum samt personen ska vara varaktigt boende i föreningen.

Vilka fönster har föreningen och hur gamla är de?
2015-16 byttes samtliga fönster och balkongdörrar i föreningen till 3-glas välisolerade fönster.

Ventilationssystem i lägenheterna?
Vårt ventilationssystem bygger på ett mekaniskt frånluftssystem och får inte påverkas eller ändras till annan typ av ventilation. Eventuell motordriven köksfläkt/kolfilterfläkt får inte vara påkopplad till fastighetens ventilation.

Kan jag som mäklare få planritningar från föreningen eller HSB?
Nej - du får vända dig till Järfälla kommun, telnr till deras servicecenter är 08‑580 285 00

Kan jag som mäklare eller boende få ut en mäklarbild?
Kontakta HSB Stockholm för att beställa mäklarbild, telnr: 010-442 11 00.