Verksamhetsberättelse 2000

Vill du se verksamhetsberättelsen i word-format - använd länken längst ner på sidan.

HSB Stockholms medlemsantal uppgår vid årsskiftet 2000/01 till 144.291 medlemmar. Av dessa är 68.197 bosparare.

Kretsmöte
Bospararna genomförde ett kretsmöte den 15 februari 2000. HSB Bank informerade om sin verksamhet, och kretsmötet valde ombud till distriktsstämman.

Bosparstämma
Stämma för bospararna genomfördes den 14 mars 2000. Vid stämman valdes, förutom styrelse även ombud till HSB Stockholms föreningsstämma. Dessutom behandlades motioner till föreningsstämman. Till valberedning valdes Lars Eklund.

Styrelsen för bospararna, har sammanträtt sju gånger, och fick följande utseende när den konstituerats:

Dan Björklund ordförande
Bo Hallgren vice ordförande
Torbjörn Karlsson sekreterare
Boguslawa Zurek studiesamordnare
Bengt Persson vice studiesamordnare
Inge Gustafsson
Jan Olof Möllers

Representation
Genom val vid HSB Stockholms föreningsstämma har bospararna blivit representerade i följande utskott och styrelse:

Anita Modin HSB Stockholms styrelse
Dan Björklund "
Inge Gustafsson Ekonomiutskottet
Boguslawa Zurek "
Torbjörn Karlsson Medlemsutskottet
Dan Björklund Produktionsutskottet
Bo Hallgren
Bengt Persson
Jan Olof Möllers
Lars Eklund "

Dessutom har bospargruppen haft 9 av ombuden från HSB Stockholm till HSB Riksförbunds ordinarie förbundsstämma den 11 maj 2000.

Kostnader i nyproduktion
Den 25 april höll Sune Westin från HSB Bostad ett möte för bospararnas ombud om Kostnader i nyproduktion. Bland annat förklarades hur insats och upplåtelseavgift förhåller sig till varandra, och hur de fördelas. Sedan besvarades vad byggherrekostnader består av och vad som ingår i en totalentreprenad. Genomgången tog också upp hur olika kostnader för mark och olika hustyper slår på priset.

Bussrundtur
Den 10 september genomfördes en visning av nya områden där HSB Stockholm påbörjat eller planerar uppföra nya bostäder. Fyra bussar fylldes med bosparare.
Vi besökte Hammarby Sjöstad, Järla Sjö, Finnboda, Hagaporten, Filmstaden och Guldet i Vällingby. Flera medlemmar talade om att arrangemanget var trevligt och värdefullt för dem.

Viktiga frågor som behandlats av bospararna.
Under året så har ett antal frågor funnits med på vår dagordning. En del frågeställningar har kommit direkt från medlemmarna vid möten eller i form av brev. Annat är sådant som dyker upp i föreningens löpande arbete.

§ Rapporter från styrelser och utskott. Sker på varje möte.
§ Artiklar till HSB-nytt.
§ Rapporter om nyproduktion. När, var, hur?
§ Bospararnas inflytande i HSB Bostad, med anledning av den nya organisationen som innebär att produktionsverksamheten sker i ett gemensamt bolag för sex av HSB-föreningarna i mälardalen.
§ Kommunikationerna till Hammarby Sjöstad, med inriktning på god spårbunden kapacitet.
§ Utformningen av HSB webb.
§ Förberedelse av kretsmöten och bosparstämma.
§ Tillval i nyproduktion, t.ex. tavellister.
§ Närservice i området Järla Sjö, särskilt med avseende på livsmedel.
§ Postbefordran i nyproduktion. Erfarenheter och önskemål.
§ Ekonomiska villkor för prissättning av nyproducerade lägenheter. T.ex. insatsens storlek, andelstal, upplåtelseavgift, inlånat kapital och marknadsvärdesättning.
§ Bomässan i Globen.
§ Enkät till förtroendevalda om villkoren för föreningsarbete.
§ Informationsmöte för ombuden om kostnader i nyproduktion den 25 april.
§ Förenings- och Förbundsstämma.
§ Bilpooler i HSB, de första har kommit igång.
§ Utskottens arbetsuppgifter.
§ Bredbandsuppkopplingar för bostadsrättsföreningar.
§ Bussrundturen den 10 september.
§ Långplanering.
§ De dubbla årsmötesfunktionerna kretsmöte & bosparstämma.
§ Kopplingarna mellan bospararnas styrelse och produktionsutskottet.
§ Motioner till Föreningsstämman. Se bilaga.
§ Hur vi kan använda oss av IT-cafét.
§ HSB:s annonsering i pressen.
§ Effektiviseringsarbetet inom HSB Stockholm. Exempelvis digital fakturering, och förnyelse av förvaltningen av brf.

Detta är det som vi huvudsak har ägnat oss åt under året. Arbetet sker i de organ vi är representerade och i hemmet mellan sammankomsterna.

HSB-nytt
Bospararna har som ambition att skriva en krönika i varje nummer av HSB-nytt, för att på så sätt lyfta fram olika frågor som vi tycker behöver belysas. År 2000 missade vi ett nummer, men vi har förstått att många medlemmar uppskattar vår medverkan i HSB-nytt.

Nr 1. Nya mötesformer i ny tid. Handlade om hur vi kan skapa en möteskultur som fungerar på medlemmarnas villkor (bh).

Nr 2. Förändrade villkor behövs. Tog upp frågan om hur bosparande bör ges rimliga villkor av bland annat statsmakterna (ig).

Nr 3. Ny bostad till rimligt pris. Beskrev de kostnadsdrivande faktorer som finns idag. Visade på en del av de förändringar som behövs för att vända utvecklingen (db).

Nr 4. Tyvärr ingen artikel från bospararna.

Nr 5. Allas engagemang behövs. Lyfte fram frågan om att kvinnor och ungdomar borde vara bättre representerade bland bospararna. Inbjöd till kontakt (db).

Nr 6. Byggprojekt i verkligheten. Rapporterade från den bussrundtur till påbörjade projekt som medlemmarna gjorde den 10 september (db).

Slutord
Vi vill här tacka medlemmarna för det förtroende som visats oss. Vi hoppas att det arbete vi nedlagt kommer medlemmarna till godo, och känner att vi på vissa områden flyttat fram bospararnas positioner. Ett misslyckande är dock att vi inte riktigt nått ut till alla grupper av medlemmar. Bland förtroendevalda bosparare är kvinnor och ungdomar underrepresenterade. Vi behöver allas stöd och allas synpunkter. Då får våra intentioner större genomslagskraft, dvs. att informera och påverka genom att låta andra ta del av våra uppfattningar.

Stockholm i mars 2001

Dan Björklund Inge Gustafsson Jan Olof Möllers