Verksamhetsberättelse 2002

Vill du se verksamhetsberättelsen i word-format - använd länken längst ner på sidan.

Bospararnas styrelse är förtroendevalda bosparare vilka representerar HSB Stockholms alla bosparare.
Vid årsskiftet 2002/2003 var antalet bosparare 61 536 (67 465 vid föregående årsskifte).
Antalet medlemmar i HSB Stockholm var vid samma tidpunkt 143 598 (143 798 vid föregående årsskifte).
Bospararna sparade under år 2002: 1 131 574 475 (1 085 177 972 kr under år 2001).

Formalia

I enlighet med HSB Stockholms parlamentariska regelverk, inbjöds samtliga HSB Stockholms bosparare, via tidningen Metro, till bospararnas kretsmöte den 18 februari 2002.
Där skedde bl a val av ombud till bospararnas distriktsstämma.

Distriktsstämman ägde rum onsdagen 13 mars 2002. En av punkterna på dagordningen där, var val av ledamöter till Bospararnas styrelse.
Följande sju ledamöter valdes då och konstituerade sig senare själva enligt följande:
Bengt Persson - ordförande
Bo Hallgren - vice ordförande
Boguslawa Zurek - sekreterare
Jan-Olof Möllers - studieorganisatör
Charlotte Egman - ledamot
Inge Gustafsson - ledamot
Dorota Zurek - ledamot

Styrelsen har hållit fem protokollförda sammanträden under år 2002.
Vid HSB Stockholms föreningsstämma representerades bospargruppen av 50 ombud utsedda av distriktsstämman.
Bospargruppen var representerad på HSB Riksförbunds förbundsstämma i Stockholm torsdagen 23 maj och på HSB Stockholms ordinarie föreningsstämma måndagen 27 maj
samt på den extra föreningsstämma som HSB Stockholm höll måndagen 2 december.

Verksamhet under året

Enligt verksamhetsplanen för 2002 hade vi planerat in följande aktiviteter:

· Kurs "Att bo i bostadsrätt". Båtresa på våren till Mariehamn.

· Bussrundtur söndagen 8 september för visning av pågående nyproduktion.

· Träffar med gymnasieskolors elever som Föreningssektionen samarbetar med och även med Hem1-boende.

· Aktiviteter i samarbete med Föreningssektionen som skulle rikta sig mot ungdomar.

Men ibland går det troll i saker och ting. På grund av olika omständigheter så blev tyvärr ingen av dessa planerade aktiviteter genomförda.

Sålunda har styrelsearbetet mest präglats av de diskussioner vi fört och arbetet i de utskott vi är representerade i, enligt nedan.

På våra möten har vi bl a:

· Krävt, och äntligen efter många år fått igenom, att Bospararnas styrelse ska vara representerade på de arrangemang som görs för de geografiska distrikten inom HSB Stockholm. Den information som lämnas, och de erfarenhetsutbyten som görs där, kan även vara till nytta för bosparstyrelsen i vårt arbete.

· Diskuterat förslag från HSB Stockholm till höjning av medlemsavgiften för alla medlemmar i HSB Stockholm. Styrelsen avrådde från en höjning för bospararna, då bospararna inte till fullo kan utnyttja de fördelar som medlemskapet i HSB Stockholm ger. HSB Stockholm tog till sig våra, och även andra grupperingars, åsikter och avstod från att höja under 2002.

· I början av 2002 förespråkat ett bevarande av HSB-butiken, trots ett fortsatt sämre utfall än budgeterat för densamma (under 2001). Den ger ändå ett mervärde för alla medlemmar, även för bospararna. Butiken finns fortfarande kvar.

· Diskuterat en synpunkt från en kurs Bo i bostadsrätt under 2001. I samverkan med erfarenheter från HSB Malmö, har det lett till att vi under 2003 kommer att ordna en köpskola för blivande Bostadsrättsköpare.

· Diskuterat att tillsammans med Föreningssektionen, anordna en träff för de ombud som väljs till HSB Stockholms föreningsstämma på Bospararnas distriktsstämma. Kretsmötet dagordningspunkt Val av distriktsombud och varför? är bl a föranledd av denna diskussion.

· Diskuterat försäljningen av HSB Bank till Föreningssparbanken. Bospararnas styrelse tycker att försäljningen gynnar bospararna genom att kapital frigörs som kommer att användas till HSBs huvudsyfte nämligen att bygga bostäder för bospararnas räkning.

· Diskuterat hur vi ska återupprätta och börja nyttja den hemsida på Internet som Bospargruppen en gång haft.

· Fördelat oss på de geografiska distrikten inom HSB Stockholm för att förbättra kontakten med distriktens verksamhet. Vår förhoppning med det planerade samarbetet är att ge bospararna i resp distrikt möjlighet att få delta i de av distriktens arrangemang som är meningsfulla även för bosparare.

· Via våra representanter i olika arbetsutskott inom HSB Stockholms parlamentariska organisation, framfört frågor och synpunkter till respektive utskotts verksamhet.

Utskottsarbete

Bospararna har varit representerade i HSB Stockholms olika parlamentariska organ enligt följande:
HSB Stockholms styrelse: Anita Modin, Bengt Persson
Produktionsutskottet: Bengt Persson, Bo Hallgren, Jan Olof Möllers, Dorota Zurek
Ekonomiutskottet: Boguslawa Zurek, Inge Gustafsson
Medlemsutskottet: Charlotte Egman
Utskotten granskar, och kommer med egna initiativ på hur verksamheten inom HSB Stockholm skall bedrivas.
De behandlar och bereder frågor som kan komma in till utskotten på olika vägar.

Slutord

Vi vill här tacka alla bosparare för det förtroende vi fick vid 2002 års distriktsstämma för bospararna. Vi hoppas att det arbete vi lagt ned, kommer bospararna till godo.
En stor svårighet är dock att vi inte riktigt når ut till alla grupper av bosparare.
Bland förtroendevalda bosparare är fortfarande ungdomar underrepresenterade. Vi behöver alla bosparares stöd och synpunkter. Då får våra intentioner större genomslagskraft, dvs att informera och påverka, genom att låta andra ta del av våra uppfattningar.

Stockholm i januari 2003

Bengt Persson - Bo Hallgren - Boguslawa Zurek - Jan Olof Möllers - Charlotte Egman - Dorota Zurek - Inge Gustafsson