Verksamhetsberättelse 2001

Vill du se verksamhetsberättelsen i word-format - använd länken längst ner på sidan.

Bospararnas styrelse är förtroendevalda bosparare vilka representerar HSB Stockholms alla bosparare. Vid årsskiftet 2001/2002 var antalet bosparare
67 465 (68 197 vid föregående årsskifte). Antalet medlemmar i HSB Stockholm var vid samma tidpunkt 143 798 (144 291 vid föregående årsskifte). Bospararna sparade 1 085 177 972 kr under år 2001 (1 032 702 006 under år 2000).

Formalia

I enlighet med HSB Stockholms parlamentariska regelverk, inbjöds samtliga HSB Stockholms bosparare, via HSB-nytt, till bospararnas kretsmöte den 19 februari 2001.
Där skedde bl a val av ombud till bospararnas distriktsstämma.

Distriktsstämman ägde rum onsdagen 14 mars 2001. En av punkterna på dagordningen där, var val av ledamöter till Bospararnas styrelse.
Följande sju ledamöter valdes då och konstituerade sig senare själva enligt följande:
Bengt Persson - ordförande
Bo Hallgren - vice ordförande
Dan Björklund - sekreterare, t o m juni. Därefter lämnade Dan styrelsen p g a anställning inom HSB Bostad
Boguslawa Zurek - studieorganisatör. Även sekreterare fr o m augusti
Inge Gustafsson - ledamot
Jan-Olof Möllers - vice studieorganisatör

Styrelsen har hållit sju protokollförda sammanträden under år 2001.
Styrelsen var representerad på HSB Stockholms ordinarie föreningsstämma måndagen 14 maj och på HSB Riksförbunds förbundsstämma i Malmö tisdagen 29 maj samt på den extra föreningsstämma som HSB Stockholm höll måndagen 3 december.

Styrelsearbete

På våra möten har vi:

· Diskuterat mycket kring, det numera antagna, förslaget från HSB Riksförbund till nya bosparregler och det nya turordningssystemet. Vi stödde i princip förslaget men avrådde från den kraftiga höjning som föreslogs. Även på förbundsstämman framförde vi vår avrådan från höjning. Tyvärr utan gehör.
De nya reglerna kommer att gälla fr o m 2003-01-01.

· Diskuterat förslag till finansiering av HSB Stockholms medlemsverksamhet. Vi avrådde från höjning av medlemsavgiften. Här har vi lyckats bättre, då ingen höjning skett.

· Diskuterat, och besvarat, skrivelser från bosparare i olika frågor.

· Via våra representanter i olika arbetsutskott inom HSB Stockholms parlamentariska organisation, framfört frågor och synpunkter till respektive utskotts verksamhet.

· Diskuterat den affär som HSB Stockholms VD Ulrik Fällman gav upphov till genom ett markköp. Vi valde att framföra vår kritik informellt och muntligen. Detta därför att händelsen inträffade vid en tidpunkt då styrelsen inte hade något möte inplanerat i tidsmässig närhet och inte kunde samlas förrän långt efter händelsen inträffat. De åtgärder som då redovisats av HSB Stockholms styrelse ansåg vi skulle motverka en upprepning och nöjde oss därmed.

· Informerat HSB Södertörn om HSB Stockholms bospararverksamhet. Det var Dan Björklunds sista insats för Bospararnas styrelse innan han lämnade styrelsearbetet sommaren 2001.

· Diskuterat och framfört önskemål till HSB Stockholm styrelse om rutin för hantering av
e-post till och från alla bosparare.

· Informerat oss om HSB Riksförbunds satsning på ett ungdomsråd i Malmö och rekommenderat HSB Stockholm att engagera sig i det projektet.

· Informerat oss om Pensionärsrådets verksamhet inom HSB Stockholm.

· Lämnat rapporter från de olika arbetsutskott och styrelser vi sitter med i.

Utskottsarbete

Bospararna är representerade i HSB Stockholms olika parlamentariska organ enligt följande:
HSB Stockholms styrelse: Anita Modin
Produktionsutskottet: Bengt Persson, Bo Hallgren, Jan Olof Möllers
Ekonomiutskottet: Boguslawa Zurek, Inge Gustafsson
Medlemsutskottet:
HSB Stockholms styrelse: Dan Björklund, t o m juni
HSB Bostads styrelse: Dan Björklund, t o m juni
Utskotten granskar och kommer med egna initiativ på hur verksamheten inom HSB Stockholm skall bedrivas.
De behandlar och bereder frågor som kan komma in till utskotten på olika vägar.

Verksamhet under året

· Kurs Att bo med bostadsrätt - vad innebär det? söndagen 25 februari 2001.
Båtresa t o r Mariehamn där bl a följande gicks igenom:
- Hur bildas en bostadsrättsförening?
- Vad blir det för kostnader för bostadsrättsföreningen och vad består de av?
- Hur sköts en bostadsrättsförening?
- Vad är skillnaden mellan olika boendeformer?

· Studiebesök för styrelseledamöterna på Bomässan i Malmö (i samband med förbundsstämman där).

· Bussrundtur till både befintlig och pågående produktion i HSB Stockholms regi söndagen 8 september. Arrangemanget vände sig till både bosparare och bostadsrättsinnehavare i HSB Stockholm. Fyra bussar fylldes och besök gjordes på följande platser: Finnboda, Hammarby sjöstad, Järla sjö, Skogalundsklippan, Tyresö strand, Skarpnäck, Sköndal, Haga, Filmstaden, Vanadisvägen.

· Skrivit artiklar till HSB-nytt.

HSB-nytt

Styrelsen har försökt ha en krönika i varje nummer av HSB-nytt. I samband med information från HSB Stockholm om de nya bosparregler som beslutades på förbundsstämman och en tillhörande krönika om samma ämne kom våra krönikor i otakt med utgivningen och har inte hämtat sig än p g a de långa pressläggningstiderna.
De krönikor som publicerats har handlat om:
· Höj statusen för HSB-idén. Bostadsrätten i går en självvald god boendeform, idag vägen till klipp och rikedom. Utvecklingen drabbar HSB som organisation om vi inte om och om igen presenterar de goda idéerna.
· Bo på webben. Tips om var på webben det finns bra sidor som på ett eller annat sätt berör boendet.
· Nya bosparregler behövs!

Slutord

Vi vill här tacka alla bosparare för det förtroende vi fått. Vi hoppas att det arbete vi lagt ned, kommer bospararna till godo och känner att vi på vissa områden flyttat fram bospararnas positioner.
Ett misslyckande är dock att vi inte riktigt nått ut till alla grupper av bosparare.
Bland förtroendevalda bosparare är kvinnor och ungdomar underrepresenterade. Vi behöver allas stöd och allas synpunkter. Då får våra intentioner större genomslagskraft, dvs. att informera och påverka genom att låta andra ta del av våra uppfattningar.

Stockholm i mars 2002

Bengt Persson - Inge Gustafsson - Bo Hallgren - Jan Olof Möllers - Boguslawa Zurek