Regler för andrahandsupplåtelser

Styrelsen för HSB Brf Brända Tvätten har fastställt följande regler för andrahandsupplåtelser.

§ 1 Ansökningar om andrahandsupplåtelser ska behandlas på ordinarie styrelsemöten.

§ 2 Andrahandsupplåtelse beviljas endast om medlem har angett skäl för upplåtelsen.

§ 3 Andrahandsupplåtelse beviljas med högst 1 år i taget.

§ 4 Andrahandsupplåtelser som är kortare än 1 månad beviljas inte av administrativa skäl. Att upplåta sin lägenhet i andrahand vid flera tillfällen och/eller till olika hyresgäster under 1 månad är således inte tillåtet.

§ 5 Medlem som ansöker om tillstånd för andrahandsupplåtelse ska uppge den tilltänkta hyresgästens namn och personnummer och om styrelsen så kräver lämna referenser som bestyrker hyresgästens skötsamhet.

§ 6 Föreningen tar stadgeenligt ut en avgift vid andrahandsupplåtelser. Avgiften

  • motsvarar 10 procent av prisbasbeloppet per år och lägenhet
  • gäller per andrahandsupplåtelse
  •  fördelas utifrån antal månader som andrahandsupplåtelsen pågår
  • debiteras per påbörjad månad, d.v.s. om en andrahandsupplåtelse påbörjas t.ex. 2016-01-25 och upphör t.ex. 2016-03-15 debiteras avgift för tre månader
  • läggs som en extra avgift på br-havarens månadsavi

I den händelse en andrahandsupplåtelse upphör före utgången av br-havarens beviljade tillstånd för andrahandsupplåtelse regleras avgiften i efterhand.

§ 7 Medlem som beviljas andrahandsupplåtelse ansvarar för

  • att månadsavgiften betalas
  • att hyresgästen sköter sig
  • att hyresgästen tar del av föreningens trivselregler och brandskyddsregler
  • att uppfylla sina skyldigheter gentemot föreningen
  • att hålla sig kontinuerligt informerad om föreningens verksamhet, t.ex. kommande/pågående arbeten i fastigheten
  • att på begäran från styrelsen möjliggöra tillträde till lägenheten

§ 8 Styrelsen ska i bedömningen av ansökan ta medlemmens eventuella tidigare ansökningar om andrahandsupplåtelse i beaktande och, vid behov, begära in intyg som bekräftar de uppgifter som medlemmen har angett i sin ansökan.