Så ökar ni tryggheten i föreningen

Nu när höstmörkret faller är tidpunkten perfekt att se över belysningen och göra andra åtgärder som ökar tryggheten i bostadsrättsföreningen. HSB Stockholm har frågat Ulf Malm, vd på Fastighetsägare i Järva samt bostadsrättsföreningen HSB brf Brandsö i Kista med erfarenhet av trygghetsarbete vilka åtgärder som har bäst effekt. Svaret är aningen oväntat…

HSB brf Brandsö i Kista har gjort en trygghetsbesiktning och en av deras fastigheter är nu trygghetscertifierad. Utifrån de tips och rekommendationer som kom fram vid besiktningen arbetar de med olika trygghetsåtgärder. För dem började problemen med att obehöriga rörde sig i husen och bland annat tog sig in, och ställde till oreda, i grovsoprummet.

– Vid besiktningen gick vi bland annat igenom alla dörrar till allmänna utrymmen, det visade sig att flera av dem var oväntat enkla att bryta upp. Så det vi gjorde var att förstärka dörrarna, montera dörrstängare och installera elektroniska lås istället för portkod och nycklar. De åtgärderna blev början på slutet på alla problem med obehöriga i trapphus, garage och andra gemensamma utrymmen, säger Aleks Sakala i HSB brf Brandsös styrelse.

Läs hela artikeln här >>
Ladda ner artikeln som PDF >>