Andrahandsuthyrning

Ansökan om andrahandsuthyrning görs via Nabo.

Brf Fatet tillåter att medlemmarna hyr ut sin bostad i andrahand. Men medlemmen måste dock ha skälig grund för att hyra ut.

För att hyra ut din lägenhet i andrahand behöver du få din ansökan beviljad av styrelsen. Villkor för uthyrning följer BRF Fatets stadgar och Bostadsrättslagen.

Generella riktlinjer för att få hyra ut i andrahand:

• För att hyra ut din bostad i andrahand måste du som medlem skicka in en ansökan till föreningen.
  • Ansökan måste innehålla kopia på kontrakt med hyresgäst och endast vara för den period ansökan avser (max 1 år). Du som medlem måste även skicka in styrkande dokument vid t.ex. arbete/studier på annan ort.
  • Andrahandsuthyrning beviljas med max 1 år i taget. Efter det att året har gått ut så måste du ansöka på nytt för fortsatt uthyrning i andrahand. Styrelsen har möjlighet neka förlängning om medlemmen inte har skälig grund att fortsätta att hyra ut i andrahand.

Styrelsen tar ut en avgift om 10 procent av ett prisbasbelopp per år (ca 4 650 kr, 2019), enligt beslut i stadgarna (§12). Avgiften justeras utifrån hur lång uthyrningen är och betalas genom avin från Nabo.

Så här skickar du in en ansökan på Nabo.se

Steg 1: Logga in i medlemsportalen med hjälp av BankID. Gå till nabo.se och klicka på “Logga in” i menyn längst upp på sidan.

Steg 2: I medlemsportalen klicka på “Din lägenhet/lokal” i menyn till vänster.

Steg 3: På sidan för din lägenhet/lokal hittar du knappen “Ansökan om andrahandsuthyrning” till höger ovanför informationen om din lägenhet/lokal. Klicka på knappen för att påbörja din ansökan.

Steg 4: Fyll i alla fälten i rutan för ansökan om andrahandsuthyrning.

Steg 5: Klicka på “Ansök”. Du får då en bekräftelse på din ansökan och en länk till ärendet så du kan bifoga efterfrågade underlag (kopia på kontrakt samt styrkande underlag), och föra dialog med styrelsen eller Nabo.

Följ status på din ansökan i medlemsportalen

Du kan följa status på din ansökan direkt i Nabos medlemsportal.

Logga in enligt instruktionerna ovan och klicka på Din fastighet/lokal.

Du hittar rutan för ansökan om andrahandsuthyrning till höger och status på din ansökan längst ner i den rutan.