Brandskydd

Under våren 2018 genomfördes en brandsäkerhetsbesiktning i föreningen. För att höja brandsäkerheten har bland annat brandsläckare installeras i respektive trappuppgång och brandvarnare i alla gemensamma utrymmen.

Brandvarnarna som installerats är sammankopplade vilket innebär att det kommer att larma i trapphus även om brandindikeras i källare eller vind.

Som ett led i brandskyddsarbetet vill vi uppmana alla att se över det egna skyddet i lägenheten. Se till att kontrollera så att era brandvarnare fungerar och att ni kan bekämpa en mindre brand själva.

Av brandsäkerhetssynvinkel är det viktigt att ingenting ställs i våra gemensamma utrymmen. I dagsläget förvaras till exempel vissa möbler utanför förrådsutrymmen eller vagnar i trapphusen. Detta är inte tillåtet eftersom det kan försvåra räddningstjänstens insatser samt att det kan öka spridningsrisken vid brand

För de vagnar som förvaras i trapphusen har vi beslutat om en tillfällig lösning som innebär att vagnarna istället kan förvaras i cykelrummet i källaren. Skenor har därför monterats i trappan ner från innergården. Den ena skenan är flyttbar och skjuts i sidled genom att ta tag i mitten på skenan, detta för att passa flera vagnmodeller.

Styrelsen har beslutat om en brandskyddspolicy som gäller samtliga medlemmar, se nedan.