RENOVERING ELLER UNDERHÅLL AV LÄGENHET

Från 1 januari 2024 ändrades bostadsrättslagen så att ändringar/renoveringar som görs i en bostadsrätt måste godkännas av föreningen (styrelsen). Om man inte ansöker om ändring/renovering så kan man bli av med sin äganderätt.

Vad gäller vid renovering eller ändring av lägenhet i Brf Senaten?

När du köper en bostadsrättslägenhet följer det också med en underhållsskyldighet. Det är viktigt att du förstår vad du får och inte får göra i din lägenhet, vilka åtgärder som kräver styrelsens godkännande och att du har kännedom om ditt ansvar och vilka branschregler som du måste följa. Det är föreningens stadgar som styr.

Ansökan

För att göra en ansökan om renovering ska man använda blanketten ”Begäran om tillstånd för renovering”. 

När en renovering påverkar sådant som är föreningens kollektiva ansvar (exempelvis bärande väggar och gemensamma installationer och system som påverkar fler än enbart din lägenhet) behövs styrelsens uttryckliga tillstånd för genomförande.

All kommunikation med styrelsen ska föras via medlemmen som ansöker och inte tilltänkta entreprenörer. Det är medlems ansvar att ta ansöka om lov samt ta fram den dokumentation som efterfrågas inför renovering. 

Ansökningsprocess

  1. När jag bestämt mig för att renovera min lägenhet fyller jag i föreningens renoveringsblankett och skickar in den till styrelsen.
  2. Styrelsen gör en bedömning om det bara rör sig om normalt underhåll (måla och tapetsera eller dylik) eller om föreningen förvaltare och Nack Drift & Skötsel behöver kopplas in för kompletteringar.
  3. Om det bara rör sig om normalt underhåll så lämnar styrelsen OK, och du kan lugnt genomföra ditt ”projekt”
  4. Om det är ett större eller komplicerat underhåll/renovering lämnar styrelsen över ärendet till förvaltaren som då kommer att kontakta medlemmen för förtydligande eller kompletteringar. 
  5. Ett renoveringsärende kommer att läggas upp och en renoveringssyn kommer att krävs efter utförd renovering

Varför denna rutin?

I Brf Senaten har det skett renoveringar som skapat problem i den dagliga driften samt i samband med försäljningar, dvs. vem är det som bär ansvaret för felaktiga renoveringar. Dessutom har det förekommit renoveringar som har lett till ökade kostnader för föreningen.

För att undvika tolkning av vad man får gör eller ej så ska man ansöka om alla renoveringar eller underhållsarbete.

Styrelsens uppgift är inte att hindra medlemmarna från att underhålla och renovera utan styrelsen bevaka att renoveringen sker på ett riktigt sätt. T ex det finns åtgärder där man särskilt måste ta hänsyn till förhållanden i våra hus, eller så kan det vara en åtgärd som nu mera kräver bygglov.

Fyll i blanketten så bra du kan och ju bättre instruktioner och ritningar du bifogar desto enklare blir allas arbete. 

Lycka till med din renovering.