Infobrev juni

28 juni 2018
Cykelmekprylar

Den nya styrelsen

Årsstämman hölls traditionsenligt på Midsommargården den 9 maj med 24 närvarande röstberättigade och en fullmakt. Till den nya styrelsen valdes Sigrid Barany, Annika Olsson och Stig Lennartsson in som ordinarie ledamöter och Andrea Strandberg samt Elisabet Jansson som suppleanter vilket resulterade i följande ledning av Stålpennan.

Ordförande: Erik Ahlenius
Sekreterare: Annika Olsson
Ekonomiansvarig: Sigrid Barany
Medlems- och lokalansvarig: Stig Lennartsson
Drift- och underhållsansvarig: Johan Nyberg
Kommunikation: Tommy Ericsson
Miljöansvarig: Signe Falk
HSB-representant: Mikael Grönvoll
Suppleant: Elisabet Jansson
Suppleant: Andrea Strandberg

Kontaktuppgifter till våra styrelseledamöter finns på anslagstavlan i ditt trapphus.

Protokollet från årsstämman finns att ladda hem här.

Utdelning av nyckelbrickor

Äntligen kan vi börja dela ut de brickor som skall användas i vårt kommande passérsystem (portar, källardörrar och miljörum) samt bokningstavlan för tvättstugan och hobbyrum. Kom ner till expeditionen och hämta din uppsättning brickor vid något av följande tillfällen.

● Lördag 30 juni kl. 10:30 - 11:30
● Tisdag 3 juli kl. 13:00 - 14:00
● Onsdag 4 juli kl. 17:30 - 18:30

Kan du inte pricka in något av dessa tillfällen så kommer fler i augusti. När de flesta har utkvitterat sina brickor kommer den gamla bokningstavlan för tvättstugan att plockas ner, på ett datum som meddelas senare, och den nya bokningstavlan kommer att gälla. En instruktion för den nya kommer att sättas upp så snart styrelsen rett ut hur den funkar :)

Styrelsen har beslutat att varje lägenhet får tre nyckelbrickor. Dock öppnas möjligheten att ansluta egna nycklar om så önskas, t ex en annan bricka eller valfritt plastkort i plånboken. Priset för anslutning av egen enhet är 100 kr/st och chippet måste vara av typen Mifare.

Tidplan lås- och passérentreprenaden m m


Juli
En första provport monteras i B81. Gå gärna dit då och kika. De nya portarna ska återta fastigheternas ursprungliga 40-talsuttryck men med nutidens krav på energieffektivitet och säkerhet. Maila gärna dina åsikter till en nyfiken styrelse via stalpennan@gmail.com.

Augusti
Dörrläsare i Stp 4 & 5 och bokningstavlan för tvättstuga och hobbyrum aktiveras. Brandlarm installeras i lokaler och allmänna utrymmen. Fyra entréportar till levereras och monteras.

September
Resterande fem entréportar levereras. PA går vidare med trapphusrenoveringen.

Allmän info rörande slutfasen på storrenoveringen

Låssmederna vägrade av arbetsmiljöskäl att fortsätta serva låsen i de gamla källardörrarna som innehöll asbest. Tanken med fönster i de nya dörrarna är ökad trygghet: Lyser det i källaren så kan du förvänta dig att träffa på en granne (helst) och vid en ev. brand så ser du förhoppningsvis röken redan innan du ens går in. Brandskyddet är oförändrat gott, trots glasruta.

Brandlarmet installeras utan kostsam uppkoppling till larmcentral. Istället kommer det att väsnas och blinka utanför den port i huset där larmet gått. Tanken är att vi själva vid larm ska undersöka orsaken till det och vid behov ringa 112. Mer info om handhavande/ev. avstängning kommer.

Belysningen i trapphusen byts ut till LED främst av två skäl: Dels för att spara energi, men också för att de i princip är underhållsfria. Avsikten är att kunna dra ner väsentligt på den inköpta fastighetsförvaltningen då inga lampor längre behöver bytas lika ofta.

I renoveringen kommer de som har extra foder runt sina lägenhetsdörrar att bli av med det eftersom det skyler skador som uppstått vid dörrbyten. Räcken och trappor blästras och dörrstoppen byts ut. Trapphusen kommer att målas i tidstypiska färger, enligt ett program som är framtaget av en färgsättningsexpert. Efter att detta är gjort kommer föreningen ställa krav på att färgprogrammet efterföljs vid eventuella senare byten av lägenhetsdörr eller vid ev. reparationer.

Har du upptäckt fel eller brister vid renoveringen?

Har du sett något som ser galet ut eller verkar fungera dåligt. Låt styrelsen veta detta omgående!

Trädgården

Tänk på att du som har fransk balkong inte får göra några fasta installationer i trädgården, såsom t ex plattsättning, inhägnad, avskärmning, eller buskplantering. Marken är allmänning och tillhör ingen enskild lägenhet. Den gemensamma trädgården ska bevaras öppen, framkomlig och inbjudande för alla boende i föreningen.

Få hjälp att fixa punktering på din cykel

Ibland kan det kännas tungt att ta sig tid och fixa en punktering. Nu gör vi det tillsammans under ledning av styrelsens Tommy Ericsson som den här säsongen deltidsjobbar på Cykloteket i Västberga. Välkomna till baksidan av Bäckvägen 81/83 den 30 juni klockan 12.00. Ange om du önskar hjälp med inköp av en ny slang (rekommenderas!). Kostnad för den är 80 kr.

Dina personuppgifter i föreningen (GDPR)

De nya EU-reglerna kräver att även vi i Stålpennan blir tydligare med hur persondata behandlas. Utöver de personregister som HSB Stockholm hjälper oss med (medlemsregister, aviseringsinformation mm) hanterar vi även två egna register.

Ett av dem upprätthålls och används av valberedningen samt medlemsansvarig i styrelsen. Detta register behandlar namn, lägenhetsnummer, portnummer, tidigare styrelseuppdrag samt i de flesta fall även kontaktuppgifter. Vi listar även kunskaper som kan vara bra för föreningen att ha kännedom om, t ex yrke eller särskilda intressen.

Syftet med detta register är att valberedningen behöver ett “minne” för att veta vilka som tidigare varit aktiva ledamöter och om kompetenserna kan vara till föreningsnytta. Det andra registret är för porttelefonin (passérsystemet) och kommer innehålla namn, telefonnummer och e-postadress. Syftet med uppgifterna är att du ska kunna bli kontaktad samt boka tvättid online.

Bastun är avstängd

På ett styrelsemöte i våras beslutades att vår mögelskadade, av få nyttjade, bastu kommer att stängas i avvaktan på ett beslut om vad som ska hända med lokalen. Det är inte förbjudet att nyttja den för er som vill, men det är med vetskapen om de sanitära förhållandena. Tidigare offerter på renovering har tyvärr visat sig kostsamma. Inom styrelsen har ett förslag om att göra om lokalen till en hyreslokal diskuterats, och därmed vinna ekonomisk och social nytta till föreningen. Styrelsen välkomnar feedback och idéer som rör denna medlemsnytta.

Glad sommar önskar Styrelsen

Gå gärna med i Vi som bor i Stålpennan på Facebook.