Laddboxar för elbil

I vårt gemensamma garage med grannföreningen Tollare Hamnplan finns idag 70 st laddboxar av märket Charge Amps. De kan leverera upp till 32 Ampere 3-fas, det är dock inte många bilar som har stöd för detta, mer vanligt är 16 Ampere 3-fas och för laddhybrider 16 Ampere 1-fas.

Laddboxarna har lastbalansering från Enegic. Det innebär att det inte kan bli överbelastning på en enskild grupp av laddboxar, eller på systemet i sin helhet. Känner lastbalanseringen av en hög belastning så dras laddströmmen ner automatiskt.

När kan jag ladda?

Du kan koppla in och ladda när som helst.  Kopplar du in din laddkabel när du kommer hem från jobbet mellan 16-18 så blir det dock en hög spik i belastningen, och det kostar i effektavgift. Ställ därför in din bil så att den kommer att starta laddningen senare under kvällen/natten så kommer laddpriset att gå ner över tid.

  • Kan du ställa in tid för när laddningen skall vara klar, ställ in 06:00 på morgonen (om du inte behöver åka tidigare). Då räknar bilen ut när laddningen behöver starta, och du laddar när priset är som lägst.
  • Kan du bara ställa in starttid, ställ in på ungefär kl 22:00 eller 24:00. Har du inte helt tomt batteri hinner det ladda klart till nästa dag.

Ett batteri på 75 kw tar ungefär 8h att ladda fullt med 3fas om det är helt tomt, men bara 4h om du laddar från 30% till 80%. Endast 1-fas, dryg 3 gånger så lång tid. Här finns en översikt hur lång tid det ungefär tar att ladda

Starta laddning, inkoppling av kabel.

Koppla in din kabel först i laddboxen, sedan i din bil. Tvärtom när du är klar, koppla först ur den ur bilen, och sedan laddboxen om den inte skall hänga kvar. Det ska gå lika bra att koppla in i omvänd ordning också, och inte medföra några risker. Ingen ström går över kabeln förrän bilen och boxen är överens om att det är säkert inkopplat.

Laddboxarna är i dagsläget alltid aktiverade och kräver ingen bricka för att starta laddningen. Vi vill undvika den administrativa hanteringen kring detta, och hoppas ingen tjyvlånar andras laddboxar.

Appen från Charge Amps fungerar inte med våra laddboxar, och kan inte användas.

Om det är problem med laddningen

Ofta är det laddkabeln som är trasig eller av dålig kvalitet. Var noggrann med att den är ordentlig intryckt, pröva att koppla loss den helt för att sedan koppla in den igen. Om det inte hjälper, pröva med en annan kabel. Om det fortfarande inte fungerar, kontakta styrelsen.

Färgen på ringen

Grön - Klar för inkoppling
Blå - Pågående laddning
Blå blinkande - Lastbalansering aktiv
Gul - Laddning pausad eller klar
Röd - Fel. Testa i första hand att koppla ur och in kabeln igen.

Kabelhantering

Det du skall ha är en laddkabel av typ 2, och du får själv hålla med en laddkabel. Det är tjocka kablar, och ju högre belastning de klarar av, ju tjockare. För enklare hantering, kontrollera vad ditt bilmärke kräver, och använd bara en kabel för 16A och inte 32A om det är av din bil behöver.

Rulla upp din kabel. Låt dem inte ligga i en tvinnad hög på golvet, de skadas då. Dels pga grund av att de tvinnas onaturligt och blir svåra att hantera, dels för att du eller din garagegranne riskerar att köra över dem. De är dyra, var rädd om dem.

Här finns en video om hur du korrekt rullar upp en kabel utan att den tvinnas, samma princip gäller för laddkablar 

Häng upp kabel på kabelvindan. Det finns en liten metallbygel där som du lätt kan lyfta upp, och sedan lägga kabeln emellan. Undertill kan du sedan sätta ett hänglås för att förhindra att någon tar din kabel. Hänglåset får du själv hålla med, och bygeln kan inte vara större än 5 mm i diameter.

Kostnad för laddbox och laddning

Det är en av respektive styrelse fastställd grundavgift på 100 kr, samt en rörlig avgift för elen som varierar över tid. Kontakta styrelsen för att få veta vad den är just nu.

Corepark

Corepark sköter endast förhyrning av platserna och debiteringen av förbrukningen. De har inget med laddboxarna att göra utöver det, och kan inte hjälpa till om det är problem med laddningen. Kontakta styrelsen istället. Det gäller även om du har frågor kring din förbrukning, styrelsen kan då ta fram en rapport åt dig.