Vågskivan bildas 1926

Brf Vågskivan är en ekonomisk förening utan vinstsyfte vars ändamål är att i föreningens fastigheter och till föreningens medlemmar upplåta bostäder med nyttjanderätt utan tidsbegränsning.

Bostadsföreningen Vågskivan bildades 1926, men 1992 antogs nya stadgar och därmed ombildades föreningen till bostadsrättsförening.

Husen ritades av välkände arkitekten Sven Wallander

I föreningen finns 212 lägenheter samt kommersiella lokaler. Föreningen omfattar fastigheterna Hallandsgatan 46 och 50, Blekingegatan 31, Helgalunden 13 samt Tjurbergsgatan 34, 36 och 38.

Husen ritades av den välkände arkitekten Sven Wallander och stod färdiga för inflyttning 1927.

Flera liknande byggnadsprojekt genomfördes under början av 1900-talet i Stockholm. Wallander var delaktig i flera av dem och var också en av initiativtagarna till HSB. Syftet var att bygga små och enkla, men välutrustade bostäder till låga priser.
Resultatet blev bland andra Rödabergsområdet i Vasastan samt Blecktornsområdet och området kring Helgalunden på Södermalm.

Dessa områden planlades av stadsplanedirektör Per Hallman.
Samarbetet mellan honom och dåtidens arkitekter resulterade i flera kooperativa och kommunala bostadsområden av hög arkitektonisk kvalitet. Stadsplanen anpassades efter terrängen och vackra blickfång och sammanhållna gatubilder eftersträvades.

Husen är byggda i lätt klassicism

De enkla, funktionella husen har en enhetlig stil i en lätt klassicism. Husens entréer är ofta rikt utsmyckade med reliefer och målningar medan trapphusen högre upp har en betydligt enklare utformning.

Hallandsgatan hette tidigare Skånegatan och på bussgatan som idag ligger nedanför Hallandsgatan löpte förr spårvagnar.