Gårdsföreningar

Historik

Gårdsföreningarna startade på initiativ från HSB centralt. Den första gemensamma aktiviteten var att de boende fick hjälpa till att måla husgrunderna.

Gårdslokalerna användes till att visa filmer för barnen, då utbudet på TV inte visade så mycket film. Man hade redan vid starten av gårdsföreningarna pubaftnar på de olika gårdarna. Då som nu var det stor skillnad på hur aktiva de olika gårdsföreningarna var.

Informationen om Voltens gårdsföreningar är under uppdatering på hemsidan.

Varför har vi gårdsföreningar?

• Skapa ett mervärde för boende i föreningen.
  • Öka sammanhållningen på gårdarna och minska utanförskap i form av ensamhet.
  • Träffa grannar med gemensamma intressen.
  • Fånga upp medlemmars goda idéer, som exempelvis att samordna önskemål/projekt med övriga gårdar för att få ett billigare pris vid offertansökan.
  • Det vore roligt om någon/några medlemmar har tid och lust att erbjuda kurser av något slag för medlemmar i Volten, såsomsyjunta, datakunskap, snickeri, bokcirklar, etc.

Alla idéer är välkomna 😊

Hur ser verksamheten i Voltens gårdsföreningar ut i dag?

Verksamheten skiljer sig en del mellan gårdarna, liksom storlek, utrustning och möblering. När det gäller program är det också stor skillnad, från liten aktivitet till ganska mycket aktivitet. Vad gör skillnaden? Troligen antalet engagerade, en så kallad kärna av personer, som hjälps åt och tycker att det är kul. Det är ett roligt arbete att engagera medlemmarna och gagnar sammanhållningen i föreningen.

Fler engagerade medlemmar efterlyses till Voltens Gårdsföreningar.

Förhållandet mellan styrelsen och gårdsföreningarna

Gårdsföreningarna erhåller ett aktivitetsbidrag om 14.000 kr/år mot inlämnande av årsredovisning, protokoll och verksamhetsberättelse under året. Räkenskapsåret för gårdföreningarna räknas på helår.

Gårdsföreningarna beslutar självständigt hur de väljer att hantera sin ekonomi under året och redovisar aktivitet och saldo i årsredovisningen i slutet av varje år.

Samarbete mellan styrelsen och gårdsföreningarna

Styrelsen hjälper med glädje till att informera om Gårdsföreningarnas aktiviteter i VoltenNytt och
på hemsidan.

År 2020 beslöt Voltens Styrelse att Gårdarna skall få träffa medlemmar från Voltens Styrelse 2 ggr / år, för att kunna föra fram sina funderingar och önskemål.

En höstträff med Gårdarnas ordförande och medlemmar från Voltens Styrelse har genomförts, där framhölls vikten av att underhålla trädgårdsmöbler och lekplatser.

Regelverk

Gårdsföreningarna kan på egen hand besluta om sina respektive regler så länge verksamheten håller sig inom ramarna för Brf Voltens regler.

Övernattning i Gårdslokalerna är inte tillåtet.

Bedömning hur många som får vistas i lokalerna ska finnas på skylt i varje lokal. Utrymningsplan med skyltar likaså.