Förvaltningstjänster

HSB Uppsalas förvaltningsenhet erbjuder tjänster inom fastighetsförvaltning, i första hand till bostadsrättsföreningar, men även till andra fastighetsägare. Våra uppdragsgivare utgörs till största delen av medlemsföreningar i HSB Uppsala, men vi har även uppdrag hos externa bostadsrättsföreningar och kommersiella verksamheter.

Målsättningen med verksamheten är att HSB ska bistå våra uppdragsgivare med kvalificerad rådgivning, som leder till väl förvaltade bostadsrättsföreningar och nöjda kunder. Kompetens, styrning och samverkan är förutsättningar för att utvecklas och växa och samtidigt tillgodose våra kunders behov med bibehållen hög kundnöjdhet.

Långsiktigt och tryggt

Våra förvaltningstjänster ger långsiktig vägledning och säkerställer att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar får det stöd de ska. I uppdraget har vi rollen som rådgivare och rapportör i frågor som rör underhållsplanering och det löpande arbetet. Förvaltaren agerar kontaktperson gentemot entreprenörer och hjälper exempelvis till med att hantera myndighetskrav, ombesörja anbudsförfrågningar och med att upprätta driftavtal för fastigheten.

Digital utveckling

Digitaliseringsutveckling för att möta ökade krav från kund är fortsatt prioriterat och har genomsyrat hela 2020. Under året har arbete skett med att lansera digital köhantering av parkeringsplatser. Införandet av ett CRM-system har fortsatt och ett nytt kund- och affärssystem har initierats. I grunden handlar vår förändringsresa om hur vi rustar oss för att möta kundernas förväntningar på befintliga och nya tjänster.
Pandemin i samhället har även lett till en digitalisering av kundmötet och videomöten har under året blivit den vanligaste mötesformen med både kunder och externa aktörer.

Utmaningar och framtida mål

Arbetet med att förtydliga och förenkla avtal samt se över arbetsrutiner har fortsatt under året.