Information till mäklare

Här finns information till mäklare inför försäljning i föreningen.

MÄKLARINFORMATION

Välkommen till HSB Brf 48 Börjetull

FASTIGHETEN
Byggnadsår: 2016 - 2018
Antal lägenheter: 61
Postadress: Gimogatan 5A-B och 9
Äkta bostadsrättsförening: Ja
Föreningen äger marken: Ja
Möjlighet till delat ägande: Ja, minst 10% ägs av den som ska bo i lägenheten
Får köpas av juridisk person: Nej
Uteplats: Ja, med lekplats och sittplatser
Föreningslokal: Samlingslokal med bastu finns i källaren på Gimogatan 5B. Bokas via infotavlan i trapphusen eller online.
Tvättstuga: Ja, tvättstuga med två maskiner samt tumlare finns på Gimogatan 5B. Bokas via infotavlan i trapphusen eller online.
Cykelförråd: Ja
Barnvagnsrum: Ja
Garage/carport/p-plats:
Garageplats: 21 st, samtliga utrustade för laddning av elbil, avgift 1 050 kr/mån Carport: 16 st, avgift 750 kr/mån
P-plats: 2 st, avgift 525 kr/mån
MC-plats (i garage): 3 st, avgift 375 kr/mån

Köhanteringen sköts av ett digitalt kösystem. I dagsläget (februari 2024) finns inga eller enstaka lediga parkeringar. Det är tyvärr svårt att säga hur lång kön är då man kan stå i kö utan att anmäla sig på lediga platser.

EKONOMI
Avgift: Månadsavgiften inkluderar, förutom bostadsrätten, ett källarförråd, kallvatten, värme och bostadsrättstillägget på hemförsäkringen.
IMD: El och varmvatten, kommer på avgiftsavi 4 ggr/år.
Bredband: Telenor, obligatoriskt tillägg på avgiften om 212 kr/mån. OBS: Vid avflyttning skall tv-box och router lämnas kvar i lägenheten. De tillhör lägenheten.
Inre fond: Vi har ingen inre fond.
Beslut om större reparationer/ombyggnader: Nej
Beslut om avgiftshöjning: Nej (avgifterna höjdes senast inför 2024).
Överlåtelseavgift: Föreningen tar ut en överlåtelseavgift om 2,5% av gällande prisbasbelopp.
Pantsättningsavgift: Föreningen tar ut en pantsättningsavgift om 1% av gällande prisbasbelopp (per uttagen pantsättning).

ÖVRIGT
- Hantering av porttelefoni sköts av Certego.
- Hantering av nycklar och taggar vid överlåtelse sköts hos mäklaren. Extra nycklar kan utkvitteras hos Certego.
- HSB, inte styrelsen, administrerar alla överlåtelser. Styrelsen godkänner endast. Sätt inte tillträdesdatumet för snävt.

Vid ytterligare frågor vänligen kontakta vår förvaltare forvaltaravdelningen@hsb.se