Elabonnemang & IMD

Som en del av stamrenoveringen övertog föreningen el-centralerna och därmed alla kostnader för elanslutning och förbrukning. Varje lägenhet har en egen uppkopplad elmätare i elcentralen som registrerar och vidarebefordrar aktuell förbrukning till HSB Boservice för debitering på lägenhetens avgiftsavi, så kallad IMD (Individuell mätning och debitering).

Fördelar med IMD
-Föreningen är en stor kund och har möjlighet att få lägre priser
-De fasta avgifterna blir lägre då lägenheternas alla avtal samlas ihop.
-Gemensamt elavtal är en förutsättning för att solceller på husens tak ska bli lönsamt. Installation av solceller kommer att bidra till minskade elkostnader för föreningen i framtiden.

Elhandel

Föreningen köper i dagsläget el från Vattenfall och har prissäkrat en viss andel av elförbrukningen för kommande år.

Prissättning

Priset som du som bostadsrättshavare betalar beräknas utifrån vad föreningen har haft för elkostnader. I detta ingår även elnätsavgiften (som du tidigare betalade till Vattenfall varje kvartal).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) januari 2024: 2,35 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) december 2023: 2,35 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) november 2023: 2,03 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) oktober 2023: 1,94 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) augusti, september 2023: 2,06 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) maj, juni, juli 2023: 2,14 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) februari, mars, april 2023: 2,28 kr/kWh (inklusive moms).

Ditt pris (inkl elnätsvagifter) januari 2023: 1,94 kr/kWh (inklusive moms).

Debitering via månadsaviseringen

Du debiteras endast för de kilowattimmar du har förbrukat. Beloppet finns utskrivet på din vanliga månadsavi.

Följ förbrukningen

Alla medlemmar har tillgång till en inloggning där det går att se sin egen elförbrukning dygn för dygn – ett smart sätt att hålla koll på förbrukningen och därmed också kostnaderna. Läs mer om hur det fungerar här: https://infometric.se/gemensam-el/

Inloggningsuppgifter till systemet Infometric Panorama Home fick man vid avslutad stamrenoverad lägenhet via stamrenoveringsprojektet. Vid överlåtelse av bostadsrätt ansvarar säljaren att förse köparen med inloggningsuppgifter. Här kan du logga inInfometric - Start
Ny bostadsrättsägare ska INTE teckna eget avtal.